Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Binnenlandse vraag groeit in aanloop naar feestdagen en festivals

"Export Indiase granaatappelen zal vanaf half november toenemen"

In India komen de seizoenen van druiven en granaatappelen eraan. De granaatappelexport verloopt momenteel nogal traag omdat er nu geen ruime beschikbaarheid aan grote maten is. Volgens één Indiase  exporteur zou de concurrentie kampen met teelt- en kwaliteitsproblemen, waardoor er een gat op de markt ontstaat voor Indiaas fruit. Tegelijkertijd zijn de kosten voor zeevrachttransport zo hoog opgelopen dat het moeilijk zal worden om nog concurrerend te zijn op de Europese markt.

Volgens Girish Sarda, oprichter van de Indiase start-up Magnus Farm Fresh, verplaatst de oogst zich momenteel van de regio Nashik naar Solapur. "India is het enige land dat negen tot tien maanden per jaar granaatappelen kan leveren. Er is altijd wel een teeltgebied van waaruit granaatappelen voor de binnenlandse en exportmarkt worden aangevoerd. In deze periode van het jaar is er sprake van een verschuiving van de teeltgebieden in Nashik naar de regio Solapur in Maharashtra. Het fruit is momenteel afkomstig uit Solapur en in de naastgelegen regio's zullen de komende maanden ook veel granaatappelen voor de export worden geoogst. Het exportseizoen gaat half november van start en zal tot eind april duren."

Sarda vertelt dat de vraag momenteel met name op de binnenlandse markt groeit. Dit heeft te maken met het begin van het feestdagen- en festivalseizoen. "Er is in Azië en het Midden-Oosten altijd wel een markt te vinden voor Indiase granaatappelen. De afgelopen maanden verloopt de export echter wat moeizamer, omdat de beschikbaarheid aan premium fruit in grote maten laag is. Vanwege de start van het festivalseizoen is de binnenlandse vraag echter toegenomen. Telers geven er de voorkeur aan om hun fruit op lokale markten af te zetten of naar nabijgelegen markten, zoals Bangladesh en Nepal, te exporteren omdat deze landen vooral kleinere maten afnemen. Op andere markten, waaronder het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië, bestaat een juist voorkeur voor premium fruit in grote maten."

Turkije en Egypte zouden met name op de Europese markt weleens grote concurrenten voor India kunnen zijn. Sarda verwacht echter dat Egypte dit jaar problemen zal hebben met zowel de productie als kwaliteit. "Als we kijken naar de concurrentie uit andere herkomstgebieden, en dan vooral Egypte en Turkije, dan heeft India problemen met de beschikbaarheid van grote maten en lage prijzen. We hebben echter vernomen dat Egypte dit jaar worstelt met de teelt en kwaliteit van de rassen 116 en Wonderful. Het seizoen van deze rassen zou daarom eerder kunnen eindigen dan voorgaande jaren. We houden ook de start van het Turkse seizoen in de gaten om een indruk te krijgen van de periode waarin zij fruit exporteren, zodat wij ons kunnen voorbereiden op de export naar Europa in de periode daarna."

"De klanten van Magnus Farm bevinden zich overal ter wereld, van Azië, Canada en Europa tot het Midden-Oosten. Ons solide klantenbestand op al deze markten biedt ons de kans om jaarlijks te groeien. Onze granaatappeltelers zijn GCAP- en GRASP-gecertificeerd en werken momenteel aan het verkrijgen van zowel het SPRING- als RFA-certificaat. Dit doen ze om nog beter te kunnen beantwoorden aan de verwachtingen van onze Canadese en Europese klanten," legt Sarda uit. "We zijn ook trots op het feit dat Magnus Farm Fresh India door het Indian Achievers Forum is uitgeroepen tot één van de meest veelbelovende start-ups van 2021 in de categorie 'landbouw'. Deze onderscheiding wordt toegekend aan bedrijven in de agrarische sector die korter dan twee jaar bestaan en duurzaam werken om de positie van telers te verbeteren en een bijdrage te leveren aan de opbouw van het land." 

Sarda vertelt dat het granaatappelseizoen vele uitdagingen kent. "De kosten voor het per zeevracht verladen van fruit van India naar Europa zijn hoger dan ooit tevoren en dit maakt het lastiger om concurrerend te blijven op verafgelegen afzetmarkten. "De oogst van granaatappelen voor de export moet nog aanvangen in de regio Solapur. De prijzen zijn momenteel stabiel. Wanneer de moessonregens echter evenveel impact hebben als vorig seizoen dan zal het ook dit jaar moeilijk worden om fruit te exporteren. Een ander grote zorg is de zeevracht en dan meer specifiek het tekort aan containers. Momenteel zijn de kosten om vracht over zee naar Rotterdam te verladen verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wanneer zeevracht €1 extra per doos kost dan denk ik niet dat er veel importeurs zijn die Indiase granaatappelen zullen kopen. Zij zullen product uit Turkije blijven afnemen of wachten tot Peru met de granaatappelexport start. Rederijen zouden moeten kijken naar meer duurzame manieren van zakendoen. Het is oneerlijk dat één herkomstgebied het dubbele aan vrachtkosten moet betalen ten opzichte van 2020."

Druiven
Magnus Farm bereidt zich momenteel ook voor op het komende druivenseizoen. Sarda legt uit dat het bedrijf graag zou uitbreiden naar markten in Azië en het Midden-Oosten. "Over een paar maanden zal ook ons druivenseizoen van start gaan. Het is nu nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over de oogstopbrengsten. Naast onze traditionele markten, Europa en Rusland, hopen we dit seizoen onze aanwezigheid ook uit te breiden op markten in Azië en het Midden-Oosten. Onze langwerpige witte en blauwe Jumbo-druiven waren een succes in China. Deze rassen beschikken over een zeer goede eetkwaliteit. Vorig seizoen nam de vraag tussen februari en april toe en dit zou een gunstig afzetvenster voor Indiase druiven kunnen zijn op deze markten."

De pandemie heeft ertoe geleid dat zowel im- als exporteurs op veilig spelen. "De meeste Indiase exporteurs hebben traditionele programma's met supermarkten in Europa en het VK. Als gevolg van de pandemie zijn zowel im- als exporteurs bang om iets anders te proberen omdat zij hun bestaande programma's niet kwijt willen raken. Het resultaat is dat iedereen vasthoudt aan de oorspronkelijke plannen in plaats van nieuwe zakelijke mogelijkheden te verkennen. Ons volgende doel is om onze eigen druivenproductie uit te breiden met nieuwe druivenrassen. De onderhandelingen over de investering in 75 hectare land (eerste fase) in Nashik zijn al in een vergevorderd stadium. Ik hoop dat deze nieuwe ontwikkeling ons binnen drie tot vijf jaar een voorsprong op de concurrentie zal geven," zegt Sarda tot slot.  

Voor meer informatie:
Girish Sarda
Magnus Farms
+919167479099
[email protected] 
www.magnusfarm.com 

Publicatiedatum: