Spaanse citroenoogst geraamd op 1.035.000 ton

Spanje begint in september aan een nieuw oogstseizoen met een goede kwaliteit citroenen en een lagere opbrengst dan in voorgaande jaren, maar klaar om zijn positie op de markt te consolideren. "We zijn bereid om alle moeilijkheden het hoofd te bieden, het milieu te beschermen en te respecteren en te streven naar duurzaamheid. We zijn klaar om te beginnen met de teelt en de moeilijkste markten te voorzien van Spaanse citroenen," legt de voorzitter van de Spaanse interprofessionele vereniging van citroenen en grapefruit (AILIMPO), José Hernández, uit.

"De eerste oogstraming van deze sector voorspelt 1.035.000 ton voor het seizoen 2021-2022, 23% minder dan het voorgaande jaar om klimaat gerelateerde redenen - met perioden van kou, wind en overvloedige regen die de bloei en de vruchtzetting in sommige gebieden hebben beïnvloed - hoewel dit de Spaanse citroenen niet zal afremmen in hun race om de internationale markten: ze blijven wereldwijd grenzen overschrijden en de smaakpapillen van steeds meer consumenten voor zich winnen."

Intussen vertonen telers en retailers in Spanje marktkansen en "knijpen" ze die uit. Als concurrentievoordeel is de citroen wereldleider in de retail, omdat hij beschikt over een streng gecontroleerd distributiesysteem dat een maximale versheid garandeert. In feite is 48 uur de gemiddelde tijd die een in Spanje geteelde citroen nodig heeft om van de boom naar de schappen van een willekeurige supermarkt in Europa te gaan.

"De Spaanse citroenen, als belangrijkste potentieel, verschillen van hun concurrenten in andere landen omdat ze deel uitmaken van een streng model dat wereldwijd de hoogste kwaliteits- en voedingsveiligheidsnormen garandeert. Een zeer strikt systeem van traceerbaarheid van de boomgaard tot de eettafel dat ervoor zorgt dat de Europese citroenen gezond, veilig en van de hoogste kwaliteit zijn en worden geteeld met een lage milieu-impact," volgens AILIMPO. Zonder te vergeten dat meer dan 20.000 werknemers deze sector en het product in stand houden, dat met meer dan 30.000 vrachtwagens tot in de verste uithoeken van Europa wordt verladen en dat zich steeds meer openstelt voor moeilijke markten zoals de VS en Canada.

De campagne, die steeds meer internationaal georiënteerd is, biedt grote kansen voor economische ontwikkeling, vooral in gebieden van de regio Murcia, Andalusië en Valencia. Met de "wind in de zeilen" zet de sector vaart achter zijn succesvolle promotiecampagne die Europese, en dus Spaanse, citroenen over de hele wereld verlaadt. Er zij op gewezen dat "Welcome to the Lemon Age" de meest ambitieuze promotie-, voorlichtings- en publiciteitscampagne in de geschiedenis van de Europese citroen van Spaanse oorsprong is, die acties over een periode van drie jaar in vijf landen (Spanje, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten en Canada) omvat.

Spanje is met een gemiddelde opbrengst van ongeveer 1.000.000 ton citroenen per jaar goed voor meer dan 60% van het Europese aanbod. "Ons land zal ook in 2021/2022 de belangrijkste exporteur van citroenen zijn en de tweede grootste bewerker van citroensap, etherische olie en gedehydrateerde schil ter wereld," aldus de voorzitter van de vereniging.

Voor meer informatie:
AILIMPO
+34 968 216 619
www.ailimpo.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven