Aldi Süd is onlangs erkend als ecologisch duurzaam merk in de categorie "Dienstverlener" en is daarmee een van de Green Brands Germany 2021/2022. "We zijn trots op deze prijs, die laat zien dat we op de goede weg zijn met ons engagement als verantwoordelijke retailer. Duurzaamheid is al lang een centraal onderdeel van onze bedrijfscultuur en is stevig verankerd in alle bedrijfsgebieden", zegt Julia Adou, directeur Corporate Responsibility bij Aldi Süd.
Uitreiking van de prijs Green Brand Germany. ©Aldi Süd
Strikte procedure
De prijs is gebaseerd op een transparant beoordelingsproces in verschillende fasen en wordt uiteindelijk toegekend door een onafhankelijke jury. Aldi Süd moest aantonen ecologisch duurzaam te handelen in alle relevante bedrijfsprocessen. Dit omvatte maatregelen op het gebied van hulpbronnen-, energie- en afvalbeheer, logistiek, dierenwelzijn en soortenbescherming. Communicatieactiviteiten om werknemers en klanten te informeren maakten ook deel uit van het onderzoek. "De strenge eisen werden duidelijk overtroffen", zegt Norbert Lux, algemeen directeur van de Green Brands organisatie. "Aldi Süd overtuigde de jury op elk gebied van de audit en toonde aan dat duurzaam handelen ook bij de discounter een hoge prioriteit heeft."
Actief voor milieu- en klimaatbescherming
Aldi Süd heeft de afgelopen jaren uitgebreide maatregelen voor milieu- en klimaatbescherming genomen en breidt haar engagement voortdurend uit. Zo heeft de discounter zijn operationele uitstoot met 73 procent verminderd ten opzichte van 2012 (vanaf 2019) en handelt hij al sinds 2017 klimaatneutraal. Het compenseert alle onvermijdelijke emissies door gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten te steunen. De eigen filialen halen al 100 procent groene stroom uit duurzame bronnen, en bijna 70 procent is uitgerust met zonnepaneelsystemen. Deze produceren klimaatvriendelijke zonne-energie voor onder meer elektrische laadstations in de parkeergarages van de winkels.
Als onderdeel van de Aldi Verpakkingsmissie vermindert en optimaliseert Aldi zijn verpakkingen en zet zich in voor recyclebare alternatieven, meer onverpakte groenten en fruit, het gebruik van gerecycled plastic en het terugdringen van het gebruik van nieuwe plastics. De discounter zet zich ook actief in voor eerlijke handel, dierenwelzijn en de bescherming van de natuur en haar hulpbronnen. Zo heeft Aldi Süd zijn aandeel biologische producten de afgelopen jaren enorm vergroot en wil het met het #Haltungswechsel-project zijn hele versvlees-assortiment tegen 2030 omvormen naar de diervriendelijkere systemen 3 en 4 (rund, varken, kip, kalkoen; exclusief (internationale) specialiteiten en diepvriesproducten.
EU-label geeft consumenten oriëntatie
Green Brands is een gepatenteerd EU-kwaliteitslabel. Het label wordt toegekend door de organisatie Green Brands. Het certificeert merken die aantoonbaar milieuvriendelijk en duurzaam zijn en een effectieve bijdrage leveren aan de bescherming van het klimaat, het milieu, de natuur, de biodiversiteit en de hulpbronnen. Het keurmerk is bedoeld om de consument wegwijs te maken en deze te helpen bij het herkennen van een echt groen engagement. Tot dusver voldoen slechts enkele bedrijven aan de hoge normen.