In 2020 kochten Italiaanse gezinnen voor ongeveer 146.000 ton aan druiven, een hoeveelheid die 18% hoger ligt dan in 2019, een jaar waarin het gewasterrein verloor ten opzichte van de drie voorgaande jaren, toen de gemiddelde aankoop ongeveer 150.000 ton bedroeg.
Salvatore Lodico
In 2020 werd 71% van de druiven aangekocht via het retailkanaal. Supermarkten namen 42% van de hoeveelheden voor hun rekening met 61.500 ton, gevolgd door discounters met 15%, hypermarkten met 11%, en de resterende 2% kwam voor rekening van kleinere verkooppunten. Alle kanalen zagen hun aankopen stijgen ten opzichte van 2019. Helaas geldt dit niet voor de groenteboeren, die hun volumes zagen dalen tot 16.400 ton (-4% ten opzichte van 2019) en 11% van de hoeveelheden voor hun rekening namen. Daartegenover staat dat de straatmarkten groeien en goed zijn voor 16% van het totale hoeveelheden die op de markt worden gebracht.
Salvatore Lodico, voorzitter van het Consortium in Canicattì vertelt over de tendens en de dynamiek van de sector.
“Terwijl tot enkele jaren geleden slechts vier of vijf maanden werd geoogst, wordt er tegenwoordig op Sicilië geoogst van mei tot december en, als het weer het toelaat, zelfs in januari. Dit is mogelijk dankzij de vernieuwing van de rassen. De nieuwe generaties, en vooral de tieners, geven de voorkeur aan pitloze druiven en dit heeft de telers ertoe aangezet zich aan te passen en nieuwe rassen aan te planten die kunnen voldoen aan de smaak van de jongste consumenten. Wij krijgen steeds meer aanvragen voor pitloze druiven van buitenlandse supermarktketens, terwijl de Italiaanse ons interessante feedback geven. Ook de vraag naar snackverpakkingen neemt toe. De innovatie op dit gebied is reeds begonnen en zal in de komende doorgaan.”
“De belangstelling voor traditionele druiven is er nog steeds. Druiven met pitten hebben ook een gevestigde markt, zowel in Italië als in Frankrijk, waar men de voorkeur geeft aan zoete druiven met een muskaatachtige nasmaak. De gemiddelde leeftijd van de consument van druiven met pitten is hoger dan die van de consument van druiven zonder pitten. Die eerstgenoemde zijn erg gericht op smaak, die bij druiven met pitten nog vaak superieur is in vergelijking met de pitloze rassen.”
Voor meer informatie:
Salvatore Lodico
Consorzio per la Tutela e la
Promozione dell'uva da tavola
di Canicattì I.G.P.
C.da Carlino, snc
92024 Canicattì (AG) - Italië
+39 333 2454985
[email protected]