Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

LZV’s mogen grens over naar Duitsland

Minister Barbara Visser en haar Duitse collega Andreas Scheuer hebben vandaag de aangekondigde bilaterale overeenkomst voor LZV’s ondertekend. Hiermee is grensoverschrijdend vervoer van LZV’s tussen beide landen eindelijk officieel toegestaan.



Langere en/of zwaardere vrachtautocombinaties (LZV’s) kunnen meer vracht meenemen dan reguliere combinaties. Dat zorgt voor grote voordelen op het gebied van milieu (CO2-besparing) en logistiek. De voordelen komen nog beter tot hun recht als LZV’s ook de grens over mogen. Het mag als aan elkaar grenzende lidstaten daar afspraken over maken. TLN heeft een actieve lobby gevoerd  om dat zo snel mogelijk met de buurlanden te regelen. Met België (Vlaanderen) is dat enkele jaren geleden gelukt, met Duitsland duurde het allemaal wat langer. Met de ondertekening van de overeenkomst is het nu geregeld.

Mijlpaal
Minister Visser is blij met het resultaat: "Dit is echt een mijlpaal voor vervoerders. Duitsland is voor Nederland een belangrijk exportland. Met gebruik van LZV’s kunnen vervoerders hun vracht efficiënter naar Duitsland brengen. Het draagt bovendien bij aan minder CO2-uitstoot."

Ambro Smit, beleidssecretaris bij TLN: "Dit is een heel langlopende lobby geweest en een heel belangrijk succes. De volgende stap is dat we een soortgelijk convenant tekenen met andere landen. We voeren al gesprekken met de Denen en Tsjechen om ook daar grensoverschrijdend vervoer mogelijk te maken, zodat we met Nederlandse LZV’s door Duitsland ook naar Denemarken en Tsjechië kunnen rijden. Bovendien willen we de onderlinge regels harmoniseren en gelijktrekken, zodat overal dezelfde eisen en regels gelden."

Maximaal 40 ton in Duitsland
Waar Nederland een maximum gewicht heeft voor LZV’s van 60 ton is dat in Duitsland slechts 40 (44 ton intermodaal vervoer). Dat blijft zo. Beide landen hebben besloten de huidige voorschriften te handhaven. Dat is ook zo vastgelegd. Het betekent dat een Nederlandse LZV in Duitsland aan de Duitse voorwaarden moet voldoen. Er moet dus een Duits keuringscertificaat aanwezig zijn en de chauffeur moet de Duitse LZV-rijopleiding gevolgd hebben. Ook mogen de Duitse LZV-gewichten en aslasten niet overschreden worden. Andersom geldt dat een Duitse LZV in Nederland aan de Nederlandse eisen moet voldoen. De overeenkomst geldt voor een periode van 3 jaar en kan daarna weer verlengd worden.

Bron en foto's: TLN

Publicatiedatum: