GroentenFruit Huis

"Vijfde directie-diner: informatief, inspirerend en informeel samenzijn"

Donderdagavond 23 september ontmoetten een zestigtal directieleden elkaar in de innovatieve en sfeervolle ambiance van het nieuwe pand van Van Gelder in Ridderkerk voor het vijfde GroentenFruit Huis directie-diner. Na lange tijd van online ontmoetingen was het goed elkaar weer in levenden lijve te kunnen spreken. 


Bron: GroentenFruit Huis

De ingrediënten van het directie-diner zijn inmiddels bekend: Een goede maaltijd, afgewisseld met 'Food for Thought'. Deze keer voorafgegaan door een rondleiding door het innovatieve en toekomstgerichte pand van Van Gelder Ridderkerk. 

Verbinden
Stof tot nadenken kwam na het voorgerecht van Ivan Pouwels van cooperation next met een presentatie in het teken van 'De toekomst van branche- en ondernemersverenigingen'. Hij schetste een beeld van de ontwikkelingen van belangenverenigingen die in het verleden vooral in gesprek moesten met de overheid om belangen van de leden te behartigen, terwijl nu veel meer samen met de overheid een antwoord moet worden gezocht op de vragen eisen van maatschappelijke organisaties. 
Een ontwikkeling van Vereniging 1.0 naar 3.0. Bij de laatste ligt de focus op de sector, de markt en de samenleving met als belangrijkste taak ontwikkeling van het beroep en vernieuwing van de sector. Verbinden is een belangrijke rol van de vereniging.

Snel meningen peilen
Pouwels ging in op trends pre-corona zoals heroriëntatie op taken, dalende ledenaantallen en onderlingen samenwerking en fusies. Ook schetste hij een beeld in de trends van ledenparticipatie van vaste commissie met structurele taken naar meer thematische commissies met projectmatige taken, ondersteund door digitale mogelijkheden. Denk aan een ledenapp als kern van verbinding tussen leden onderling, maar ook voor de beleidsmedewerkers om snel meningen te kunnen peilen. 

Verhaal vertellen
Na het hoofdgerecht was de vloer voor Jasper Claus en Mirjam Lawrence van het bedrijf 1Camera, gespecialiseerd in de productie van corporate films. Jasper Claus legde uit waarom storytelling iets anders is dan een promotiefilm. De kern van storytelling is dat je eerst een verhaal vertelt, mensen in het hart raakt en dus voor je wint, vervolgens kan je dan je boodschap kwijt. In het geval van de groente- en fruitsector onze boodschap over duurzaamheid, voedselveiligheid, gezondheid en economie. Mirjam Lawrence koppelde haar bevindingen terug naar aanleiding van interviews met diverse bedrijven, waarvan een deel ook aanwezig tijdens het directie-diner. Wat hen als buitenstaander het meest was opgevallen, was het familiebedrijf als basis van veel ondernemingen. Dat in combinatie met GroentenFruit Huis als vereniging gaf 1Camera al snel het idee om dit tot uiting te laten komen in een corporate film over de sector. 
Voor nu is de opdracht beperkt tot deze researchfase. De wens is er zeker om hier vervolg aan te geven. 

Bron: GroentenFruit Huis


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven