Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

La vie est belle wint eerste BioVLAM

Op zaterdag 25 september reikte Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits de eerste BioVLAM uit aan La vie est belle uit Oostkamp. Deze nieuwe award is een initiatief van de bio-sector in samenwerking met VLAM en zet gepassioneerde bio-ondernemers met oog voor innovatie en duurzaamheid in de kijker.

La vie est belle uit Oostkamp is de winnaar van BioVLAM 2021. Stefaan Deraeve mocht de BIO VLAM award in ontvangst nemen uit de handen van Vlaams Minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits.

In februari lanceerde VLAM een oproep naar alle erkende biobedrijven in Vlaanderen om zich in te schrijven voor de BioVLAM. Dat is een nieuwe award waarmee VLAM bedrijven die een pioniersrol opnemen in de biosector in de kijker wil plaatsen. Er kwamen 15 inschrijvingen binnen van zeer uiteenlopende bedrijven, stuk voor stuk echte ambassadeurs voor hun collega-bedrijven. De dossiers waren van zeer hoog niveau en dragen allemaal bij tot de groeiende biosector. Innovatief en duurzaam ondernemen en de passie voor bio werden in elk dossier ruimschoots onderstreept.

De vakjury, voorgezeten door Ignace De Roo, voorzitter van de Sectorgroep Bio bij VLAM, selecteerde vijf genomineerden. Na een jurybezoek ter plaatse, werd de winnaar aangeduid op basis van de criteria passie voor bio, innovatie en duurzaamheid.

Winnaar is La vie est belle uit Oostkamp
La vie est belle wint de allereerste BioVLAM voor innovatie in eiwitrijke, vegetarische maaltijden. Het bedrijf uit Oostkamp lanceert een nieuw product. Het gaat om een basisproduct voor een vegetarische maaltijd. Het is een biologische eiwitrijk ingrediënt dat je als consument op je eigen manier kan gebruiken. Hartig, zoet, in een burger of in een pastasaus. De consument kan er zijn eigen toets aan geven door nog ingrediënten toe te voegen, te kruiden naar eigen smaak, en zelfs de vorm geven die ze willen. Creatief in de keuken dus, je kan er alle kanten mee uit. Het is een product om een voedzame én lekkere maaltijd te maken.

La vie est belle heeft een sterke relatie met biologische landbouwers, werkt samen met lokale partners en vertrekt in zijn werking steeds vanuit de biofilosofie. Het is een positief verhaal voor de hele sector; zijn productinnovatie maakt bio toegankelijk voor iedereen.
Het verhaal van La vie est belle is bovendien authentiek. Er werken verschillende generaties samen in het bedrijf, ze werken samen met een maatwerkbedrijf en er wordt een duurzaam personeelsbeleid gevoerd waar mensen centraal staan.

Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits is enthousiast over het initiatief en de winnaar: "Met de allereerste BioVLAM plaatsen we innovatie en duurzaamheid in de kijker. De genomineerden bepalen mee de toekomstgerichte voedselproductie in Vlaanderen. Passie, inzet en engagement voor de sector zijn de uitgangspunten voor deze award. Deze wedstrijd bekroont de inspanningen van vijf innovatieve biospelers en inspireert hopelijk ook collega's om bio verder te laten groeien in Vlaanderen. Voor alle schakels in de keten liggen er zeker en vast nog groeikansen in bio."

De winnaar van de BioVLAM wordt gedurende één jaar de ambassadeur voor de bio-sector van VLAM.

Genomineerden van de BioVLAM 2021 samen met ministers Crevits en Van Peteghem, juryvoorzitter Ignace De Roo en Filip Fontaine, algemeen directeur VLAM

Hieronder vindt u toelichting bij de vijf genomineerden, startend met de winnaar:

La vie est belle uit Oostkamp - Lancering van een nieuw ingrediënt met veel bereidingsmogelijkheden waarbij ze de waarde van de hele keten hebben laten meespelen in het eindproduct.

Zaakvoerder Matthias Blanckaert: "Wij geloven sterk in het belang van deze BioVLAM in het kader van het correct informeren van de consument en in de kracht van het draagvlak dat zij aanbieden. Deze award is dan ook een zeer mooie erkenning."

De innovatie van La vie est belle is dubbel:
Letterlijk: een product dat naast het gebruiksgemak, toch veel mogelijkheden tot bereiden biedt. Figuurlijk: de waarde van (de) (gehele) voeding(sketen) mee te betrekken in het eindproduct door gebruik van lokale grondstoffen waar mogelijk en samen te werken met een maatwerkbedrijf. La vie est belle gaat daarnaast de uitdaging aan om met de klant (verkooppunt) en eindconsument te werken aan het finale eindresultaat (farm to fork). Zo wordt 'lekker van bij ons' nu 'lekker van bij ons thuis!'.

La vie est belle gaat met lokale boeren aan de slag - maakt faire prijsafspraken op lange termijn met hen - creëert met expertise en zorg zinvolle arbeid – toont voeding als waardevol en dit door de consument zelf mee zijn inbreng/beleving te geven. Het bedrijf neemt bio als norm en zet daarmee stappen naar een actieve meerwaarde in functie van duurzame ecologische en economische oplossingen van farm to fork en in het bijzonder de eiwitshift in landbouw en in consumptie.

Abinda uit Oostkamp– optimalisatie reststromen door integratie in het productieproces.
CEO Astrid Dossche: "Abinda is een West-Vlaams familiebedrijf dat sinds 1988 staat voor heerlijke biologische en vegetarische voeding. Innovatie, duurzaamheid en creativiteit zijn daarbij onze kernwaarden! Een van onze projecten is het valoriseren van reststromen. Zo gebruiken wij bijvoorbeeld okara (sojavezels), een bijproduct van de tofuproductie in een zusterbedrijf. Okara bevat nog heel wat eiwitten en natuurlijk vezels, en is daarom uitermate geschikt om toegevoegd te worden aan vleesvervangers. Een mooie stap naar een circulaire economie, en we zijn blij dat we met dit project genomineerd zijn voor de BioVLAM!"

Abinda toont zijn innovatief karakter door reststromen te valoriseren. Het is daarmee vernieuwend op gebied van grondstoffen, alsook op het gebied van productieproces en recepten. Abinda streeft met het circulaire concept van de reststromen naar een evolutie in de samenwerking met andere partijen en uit de ambitie om hierin verder te groeien en om nieuwe doelgroepen aan te spreken.

BelOrta uit Sint-Katelijne Waver - EARTH, een nieuw concept waaronder de coöperatie producten in omschakeling naar bio zal bijstaan.

Divisiehoofd Marketing & Externe Communicatie Glenn Sebregts: "Het doet ons een enorm plezier tot de BioVLAM-genomineerden te behoren. Met ons EARTH-concept voor groenten en fruit in omschakeling naar biologische teelt mikken we op 3 fronten. We willen onze directe klanten bijstaan in de verkoop, eindconsumenten op een laagdrempelige manier informeren én onze producenten die de stap richting bio zetten optimaal ondersteunen. Daarvoor is een breed draagvlak essentieel. We zijn dan ook heel blij met deze erkenning maar vinden het vooral een sterk signaal dat een product in omschakeling hiermee de nodige aandacht én een belangrijke en noodzakelijke duw in de rug krijgt."

Met EARTH wil BelOrta de hand reiken naar klanten om samen aan de slag te gaan met het omschakelproduct en hierover te communiceren met de consument zodat deze beter geïnformeerd raakt.

Earth is een submerk onder BelOrta waaronder alle omschakelproducten verzameld worden. Daarmee willen ze omschakelproducten een volwaardige plaats geven in het assortiment van verse groenten en fruit.

Dit concept voor producten in omschakeling is belangrijk als hefboom naar een verdere ontwikkeling van de hun bio-productie/aanbod. Op dit moment is er wel interesse bij telers, maar nemen ze de stap niet omwille van het lange omschakeltraject. Hierdoor is omschakelen vaak een moeilijke periode. Men teelt nl. al op biologische wijze, maar het is moeilijk om daar een correcte meerwaarde voor te realiseren en dat voor een periode van meerdere jaren. Voor veel winkels (klanten) is het namelijk heel moeilijk om én bio én product in omschakeling te gaan verkopen omdat de communicatie met de consument complex is. Dit terwijl je eigenlijk wel omschakeling nodig hebt om bio verder te laten groeien.

Bio-boer Mark Van Hove uit Bekkevoort - Mechanisatie/ innovatie in de teelt van zoete aardappel (bataat), o.a. zelf ontwikkelde plantmachine, bestaande koelcel omgebouwd volgens eigen procédé.

Zaakvoerder Mark Van Hove: "Het doet ons enorm veel deugd dat onze inspanningen om duurzaam en innovatief te werken gewaardeerd worden. We werken met eigen middelen en zetten ons met veel passie in voor deze sector. Deze nominatie is voor ons een teken van appreciatie en geeft energie om ons te blijven inzetten. Ons jaar is alvast goed!"

De innovatie zit in het ganse teeltconcept:

  • Werken met en monitoren van vastgelegde parameters
  • Werken met machines die speciaal voor deze teelt ontwikkeld werden/ worden
  • Langere bewaartijden en minder rot door optimale ventilatie/curing van de oogst
  • Veel geringere footprint ten opzichte van invliegen of wegtransport

Bio-boer Mark streeft ernaar om de verworven inzichten te delen met de sector en zijn teeltmachine verder te optimaliseren.

Vitale rassen vzw uit Heist-op-den-Berg – samenwerking met verschillende boeren-vermeerderaars, de manier van zaden telen en vermeerderen en de eigenschappen van de 'telersselecties' die ze op die manier voor collega-bioboeren beschikbaar kunnen maken.

Vitale rassen vzw: "Wij zijn met z'n allen heel erg vereerd dat we bij de vijf genomineerden zijn! Dat is een mooie beloning voor onze inspanningen, maar ook goed nieuws voor het verhaal van onze zaden, dat hierdoor weer wat aandacht krijgt."

De zaden zijn zaadvaste zaden, die door jarenlange nauwgezette selectie en vermeerdering (populatieveredeling) zijn afgestemd op bedrijfscontext en biologische productiemethodes (een levende bodem, geen bestrijdingsmiddelen of kunstmest). Ze hebben daarnaast het potentieel om zich aan te passen aan een nieuwe context. De gewassen die op de markt worden gebracht zijn gewassen met eigenschappen die bij de leden boeren-vermeerderaars in de smaak vallen (smaak, veerkracht, productiviteit, oogstgemak, …). Ze dragen vaak een verhaal en geschiedenis met zich mee en zijn (meestal) niet te vinden bij reguliere zaadhuizen. Omdat verschillende boeren-vermeerderaars zich verenigen in de vzw kan een bepaald volume en schaal bereikt worden zonder dat de aandacht en kwaliteit van de vermeerdering in het gedrang komt.

Publicatiedatum: