Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Export Turkse Interdonato-citroenen begonnen, grapefruitexport gaat binnenkort van start

"Dit jaar is de beschikbaarheid van citrus beter dan vorig jaar"

Turks citrus vindt zijn weg weer naar de markt en de seizoenen van zowel Interdonato-citroenen als grapefruit beginnen op stoom te komen. Eén exporteur vertelt dat de kwaliteit van de producten veel beter is dan vorig seizoen. Wat betreft de vraag zijn er wel wat problemen als gevolg van de onregelmatige zendingen citrus uit Zuid-Afrika. 

Volgens Akin Soyleyen, marketingmanager bij Askun, is het Turkse citrusseizoen van start gegaan met de Interdonato-citroenen. "We zijn net begonnen met het verpakken van de nieuwe oogst Interdonato-citroenen. We verwachten dat de regering de komende week ook een vergunning zal verlenen voor de oogst en export van grapefruit. Dit biedt ons de mogelijkheid om onze klanten gemengde zendingen citroenen en grapefruit aan te bieden."

Soyleyen vertelt dat de kwaliteit van het citrus veel beter is dan vorig jaar. Wat betreft de vraag zijn er wel wat problemen. "Dit jaar is de beschikbaarheid van citrus over het algemeen beter dan vorig jaar. Hetzelfde kan worden gezegd over de kwaliteit van het fruit. Over de hele linie is het seizoen dus beter dan het vorige. De vraag is daarentegen een heel ander verhaal. De inconsistente aanvoer van Zuid-Afrikaanse citroenen, die het gevolg is van logistieke problemen, maakt dat klanten terughoudend zijn bij het bestellen van citroenen. We nemen hen dat niet kwalijk, omdat zij het hele seizoen al te maken hebben met vertraagde leveringen uit Zuid-Afrika. Vanwege de onregelmatige zendingen kunnen zij niet voorspellen hoe de situatie op de markt zich de komende weken ontwikkelt."

“Onze voornaamste markten zijn Europa en Azië. Het is nooit onze bedoeling geweest om grote aantallen te verladen. We willen ons met name onderscheiden met een product van hoge kwaliteit en tijdige leveringen. Ons nieuwe pakstation helpt ons bij het garanderen van deze kwaliteit en onze logistieke onderneming Petronak zorgt ervoor dat orders op tijd worden geleverd, aangezien retailers hier nu eenmaal veel belang aan hechten," legt Soyleyen uit. "Onze deur-tot-deurdiensten in Europa geven ons een voorsprong op de concurrentie. We verzorgen de douane-inklaring en leveren bestellingen rechtstreeks aan de klant, ook al gaat het maar om één pallet."Hoewel Aksun graag nieuwe markten zou betreden en zijn productie op zou schalen, heeft Turkije geen toestemming om naar bepaalde landen te exporteren. Soyleyen licht dit toe: "Er zijn volop markten waar we zaken zouden willen doen, maar de meeste hiervan zijn vooralsnog niet toegankelijk voor ons. Zodra hierin verandering komt, zal ons fruit zijn weg vinden naar markten als Japan, de Filipijnen, China etc. We hebben met ongeveer 100.000 ton een aandeel van slechts 10% in de wereldwijde grapefruitmarkt. Als we dat met behulp van nieuwe markten zouden kunnen uitbreiden met nog eens 10% dan zou dit een enorm effect op ons land hebben."

In Japan heeft de laatste twee jaar een pilot met Turkse grapefruit plaatsgevonden en volgens Soyleyen vielen de proefzendingen goed in de smaak. "We hebben vorig jaar en het jaar daarvoor proefzendingen naar Japan verzonden en deze waren een groot succes. Dit geeft ons het vertrouwen om in de toekomst nieuwe bestemmingen en markten een kans te geven. Het goede nieuws is dat er ieder jaar meer markten opengaan voor Turks fruit. Dit jaar hebben sinaasappelen en mandarijnen bijvoorbeeld toegang tot de Japanse markt gekregen, evenals grapefruit en citroenen. We gaan hier zeker gebruik van maken. Dit soort nieuwe kansen is wat onze sector spannend houdt."“Momenteel is ook ons vijgenseizoen in volle gang. Dit jaar is de aanvoer van verse vijgen zeer consistent. We streven ernaar om het seizoen eind oktober of begin november te beëindigen," aldus Soyleyen. 

Voor meer informatie:
Akin Soyleyen
Aksun
+90 532 590 75 92
akin@aksun.com.tr
www.aksun.com.tr

Publicatiedatum: