Het in de Luxemburgse stad Lëtzebuerg gevestigde bedrijf Fruco is gespecialiseerd in het beheer van afgekeurde producten door grote georganiseerde distributieketens. Het bedrijf werkt samen met verschillende Europese transportbedrijven in Italië, Spanje, Duitsland, Finland en Noorwegen. De afgelopen tijd heeft Fruco zich geconcentreerd op het uitbreiden van het logistieke netwerk om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, mede door de gevolgen van de gezondheidscrisis. "De coronacrisis heeft een grote impact gehad op het aantal partijen afgekeurde producten. Dat aantal is bijna verdubbeld. We moesten de groeiende vraag het hoofd bieden en op dit moment hebben we onze opslagcapaciteit en ons internationale netwerk van vervoerders aanzienlijk vergroot. Hierdoor hebben we het planningsproces verder kunnen optimaliseren en de goederenstroom kunnen consolideren," legt Alexander Kurtz, commercieel directeur van Fruco uit.
Inmiddels heeft het bedrijf 7 vrachtwagens die door heel Europa rijden, voornamelijk door de Benelux, Duitsland en Frankrijk. "De professionals binnen de sector (groothandelaren, telers, etc.) doen een beroep op ons wanneer ze te maken hebben met producten die door hun klanten worden geweigerd. We halen die producten op en slaan ze, als ze eenmaal geretourneerd zijn, op in 3 magazijnen in Frankrijk: één in Île-de-France, met een oppervlakte van 1.400 m², een tweede in Straatsburg met een oppervlakte van 3.900 m² en nog een van 1.200 m² in Carling, vlakbij de Duitse grens.”
Volgens Alexander Kurtz zijn de reactiesnelheid en de efficiëntie op dit gebied van essentieel belang om het aantal productverliezen tot een minimum te beperken: "Als een levering wordt afgekeurd, is het zaak onmiddellijk te handelen. De efficiëntie en duur van de gehele herstelcyclus hebben direct invloed op de productkwaliteit en de uiteindelijk op de prijs. Dit geldt met name voor gevoelige producten met een relatief korte houdbaarheid als zachtfruit en steenfruit. Het is van het grootste belang om reactief en georganiseerd te zijn, om er zo voor te zorgen dat deze producten nog steeds een optimale houdbaarheid hebben tot ze de eindklant bereiken."
Op deze manier gaf Fruco vorig jaar 20.000 ton groenten en fruit een tweede kans, die een ander afzetgebied, een nieuwe bestemming vonden en konden worden hergewaardeerd. Alexander ziet bovendien een grotere behoefte op de Franse markt: "Er zijn meer afgekeurde producten in Frankrijk. Ik denk dat dit komt door het gebrek aan bedrijven als de onze op de markt."
Voor meer informatie:
Alexander Kurtz
Fruco S.A.
+352 661 641 630
Fruco.sa@outlook.com