Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
DOGK 2021

Retail getest en een blik in de toekomst - go2market en Typy

Tot nu toe kan de klassieke stationaire retail de grootste omzetten binnen de levensmiddelenhandel behalen. Maar de gevolgen van de pandemie, evenals een veranderd koopgedrag en overige aspecten zoals duurzaamheid, regionaliteit, etc. zetten echter nieuwe marktspelers op de kaart. Op het Duitse groenten- en fruitcongres 2021 (DOGK) presenteerden go2market en Typy food.de hun ideeën.    


Jörg Taubitz presenteert go2market

Retail getest: go2market
Het jonge bedrijf go2market is vier jaar geleden in Wenen van start gegaan. Volgens Jörg Taubitz was de leidende vraag daarachter: "Waarom falen zoveel producten voordat ze een echte kans hebben gekregen om zich in de handel te bewijzen?" Als antwoord biedt het bedrijf de mogelijkheid aan om de marktindustrie de ogen van de consument te geven, dat wil zeggen: een productcheck door de ogen van de consumenten. Daarbij zouden producttesters de mogelijkheid hebben om aan de ene kant zelf te beslissen wat er toekomstig op de markt moet komen, aan de andere kant kan de industrie zo doelgerichter op de wensen van hun klanten ingaan.

Jörg ziet go2market daarom minder als een supermarkt, maar veel meer als een soort "marktonderzoekslaboratorium" waarbij doelgericht vragen aan consumenten gesteld moeten worden en aantrekkelijke verkooppunten vastgesteld moeten worden. In juni 2020 opende het bedrijf een tweede vestiging in Keulen. Daar heeft men tot nu toe 6.500 leden, waarvan er wederom 2.650 producttester zijn. Op de 400 vierkante meter zijn schappen met verschillende producten van tot wel vijf verschillende soorten te vinden. Een robot helpt de producttesters erbij zich te oriënteren. 

Hoge motivatie vanwege mogelijkheid mee te bepalen
Het principe erachter is heel eenvoudig: via een eigen app krijgt men als producttester iedere maand een tegoed van 55 euro waarmee men in de winkel inkopen kan doen. Het verschil met gebruikelijke supermarkten zit daarin dat er tot wel vijf verschillende soorten van een product aangeboden worden, waarvan men wederom echter maar één soort kan kopen. Dat vereist een bewustere inkoop. Volgens Jörg wordt dit principe goed ontvangen door de testers. 80% van hen is gemotiveerd om via enquêtes hun ervaringen en beoordelingen over de producenten direct mee te delen, aangezien ze daardoor actief bij de assortimentsvorming betrokken worden en ook nieuwe producten uit mogen proberen.

"We spreken hier van een perfecte doelgroepenanalyse, die voortkomt uit de representativiteit van het samengestelde panel. Dit panel is wederom een representatieve doorsnede van de maatschappij. Hierdoor kunnen er ook valide uitspraken worden gedaan over het totale koopgedrag."

Retail in de toekomst: Typy
Carlo Caldi van Campo Two presenteerde Typy. Het doel van Carlo is om automatisering, digitalisering en robotisering op één lijn te brengen. Naast vele andere uitdagingen kijkt hij vooral kritisch naar het toenemende gebrek aan vakkundige arbeidskrachten. Het antwoord daarop ligt volgens Carlo in de mobiliteit.

Op de 116 vierkante meter van de Typy-store horen circa 1000 producten tot het assortiment, die met behulp van volledig geautomatiseerde robots 24/7 gekocht kunnen worden. Convenience, versheid, snelheid en 24/7 beschikbaarheid staan daarbij op de voorgrond. 


Carlo Caldi presenteert Typy

Local Community Store
"We oriënteren ons steeds aan de behoeftes van de mensen in de regio. We denken volgens het principe van Local Community Stores. Daarbij moeten we de dagelijkse gang van zaken optimaal kunnen dekken", zegt Carlo. 

Carlo roept ook op om de millennials en Y-generatie serieuzer te nemen, aangezien zij momenteel veelal genegeerd worden door de handel. Carlo: "Kijk naar de jonge mensen van de toekomst! Zij willen duurzaamheid, transparantie en versheid. Dat zijn de uitdagingen waar de handel zich op moet richten. De klant heeft tegenwoordig ook een 24/7-mindset."

Over het algemeen wordt robotica tot nu toe zeer goed ontvangen, waarbij de mensen op dit gebied echter nog beter voorgelicht moeten worden, aldus Carlo. Groenten en fruit moet tot nu toe nog verpakt aangeboden worden, waarbij er reeds nauw samengewerkt wordt met vele lokale, regionale telers. Zoals aan het voorbeeld van enkele onlineshops te zien is, is een doelgerichtere interactie met de klanten eveneens nodig om bijvoorbeeld tijdig op reviews in te gaan.

"Robotica zal deel uit gaan maken van ons leven, zelfs wanneer we dat niet leuk zouden vinden, simpelweg omdat we een gebrek aan vakkrachten hebben. We zien onze kans in de mobiliteit, juist in landelijke gebieden, aangezien daar deels geen intacte infrastructuur meer bestaat. We zouden in Europa nauwer samen moeten werken." 

Hier is de fotoreportage van het DOGK 2021 te zien.

Voor meer informatie:
Jörg Taubitz
go2market GmbH 
Aachener Str. 519
50933 Köln
office@go2market.at  
go2.markets 

Carlo Caldi
Campo TWO GmbH
Kaistraße 16
40221 Düsseldorf
support@typy.de 
www.typy.de  

Publicatiedatum: