Max-Henrik Fabian, IFH Keulen op de DOGK 2021:

"Hoe bereik je de consument?"

Deze week starten we met de presentatie van de afzonderlijke lezingen van het Duitse groenten- en fruitcongres 2021. De start wordt gemaakt door Max-Henrik Fabian van het IFH Keulen. Hij zegt dat consumenten nog nooit zoveel mogelijkheden hadden om inkopen te doen als tegenwoordig. Dit grote aanbod kan gezien worden als één van de vele uitdagingen voor de retail en de leveranciers. Om het consumentengedrag van verschillende consumenten in te delen presenteert Fabian het 'inkoopportfolio' dat door het IFH Keulen is opgesteld.  


Max-Henrik Fabian

Gemak, online-affiniteit en duurzaamheid
Daarbij belicht Max-Henrik drie aspecten waar de retail toekomstig op moet rekenen: gemak, online-affiniteit en "duurzaam denkende consumenten". 77% van de consumenten vindt het belangrijk om weinig tijd kwijt te zijn aan inkopen doen, 60% stoort zich aan een grote toeloop van mensen en de lange wachttijden, en 85% zoekt levensmiddelenwinkels op waar zij in één keer alles kunnen krijgen wat ze nodig hebben. Gemak c.q. 'convenience' leidt er bij de consumenten toe dat zij rondkijken naar alternatieven.

Om dit beter te illustreren heeft het IFH Keulen een zogenaamd 'inkoopportfolio' opgesteld om het consumentengedrag van bepaalde consumentengroepen vast te kunnen stellen. Daarbij zijn discounters en supermarkten bij alle consumenten als inkoopplaats te vinden. De omzet van de online-shops heeft zich weliswaar vergroot, maar de virtuele winkels kunnen alleen als aanvulling op de stationaire handel gezien worden. Tegelijkertijd is er volgens Max-Henrik bij het klassieke 'etalages kijken' sprake van een daling van -16 tot -17%.  

Winnaars en verliezers in 2020 vergeleken bij 2019
De grote concurrentiedichtheid - Max-Henrik spreekt hierbij onder andere over de gespecialiseerde handel, hypermarkten, convenienceverkoop (tankstations etc.), weekmarkten, etc. - werd in het afgelopen jaar sterk gedynamiseerd. De functionele online-handel, waartoe ook de stationaire handelaren en producenten tellen, kan met een omzetgroei van 42% als winnaar gezien worden. Maar ook andere online-handelaren mochten blij zijn met een groei van 41,5%.

Tijdens de coronacrisis heeft circa 17% van de consumenten hun inkopen een week vooruit gepland, terwijl 6% twee tot drie dagen vooruit plande. De online-levensmiddelinkoop was vooral vanwege het gemak populair bij klanten. 39% kocht online groenten en fruit en gaf daarbij gemak als hoofdreden aan. Ondanks het feit dat het absolute groeipercentage in de online-handel in Duitsland in 2020 verdrievoudigd is, is de groenten- en fruitverkoop nog niet zo winstgevend, zo laat Max-Henrik aan de hand van een voorbeeld van het bedrijf Gorillas zien. 

Verse groenten en vers fruit belanden bij de online-levensmiddeleninkoop meestal op de onderste plaats. De lijst wordt aangevoerd door houdbare levensmiddelen, dranken etc. Max-Henrik vermoedt echter dat er een verandering in de trend komt: "Ik ben er zeker van dat de online-levensmiddelenhandel nog veel potentie heeft. Dat ligt aan een uiterst beperkende factor, namelijk de leveringsgebiedsdekking. Volgens een onderzoek van het IFH Keulen uit 2019 heeft slechts 19% van de bevolking de mogelijkheid om online levensmiddelen te bestellen. De focus ligt hierbij op agglomeraties zoals bijvoorbeeld Hamburg, Hannover, Berlijn, Frankfurt, München of Nürnberg. Tenslotte woont ook 60% van de bevolking in deze agglomeraties." 

Nieuwe spelers veranderen de markt
In 2020 kwamen er veel nieuwe marktspelers in het spel die de dynamiek sterk veranderd hebben. Als voorbeeld noemt Fabian opnieuw het bedrijf Gorillas uit Berlijn. Het bedrijf werd opgericht in mei 2020, begon in juni 2020 met haar leveringen en kon reeds meer dan 2,5 miljoen bestellingen in ontvangst nemen. Andere bedrijven zoals bijvoorbeeld Picnic of Flaschenpost hadden eveneens voor een aanzienlijke dynamiek gezorgd. 

Het businessmodel is momenteel nog niet winstgevend. Maar gekeken naar het bedrijf Zalando als voorbeeld, een handelaar in fashion en accessoires, is te zien dat het potentieel van dit businessmodel toekomstig opnieuw geëvalueerd zou moeten worden. Max-Henrik: "We komen tot de conclusie dat deze ontwikkeling zich vanwege het veranderde consumentengedrag enorm zal versnellen."

Bio-supermarkten: omzet van 14,9 miljard euro
Aan het einde van zijn voordracht gaat Max-Henrik in op verdere aspecten zoals bijvoorbeeld duurzaamheid en online-affiniteit. Volgens hem hebben bio-supermarkten in Duitsland in 2020 een omzet van 14,9 miljard euro behaald. Maar ook de thema's gezonde voeding en regionaliteit zijn voor velen belangrijk. Verder is ook het aantal vegetariërs en veganisten gestegen. Deze zijn wederom bijzonder goed geïnformeerd en 'prijsgevoelig'. Om hen - maar ook alle andere consumentengroepen - te kunnen bereiken zegt Fabian: "Men zou geen wegen naar de consument uit moeten sluiten, maar veel eerder met een breed portfolio de consumenten moeten bereiken."

De fotoreportage van het Duitse groenten- en fruitcongres 2021 is hier te vinden.

Voor meer informatie:
Max-Henrik Fabian
IFH Köln GmbH
Dürener Straße 401b
D - 50858 Köln
+49 221 943 6070
info@ifhkoeln.de 
www.ifhkoeln.de 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven