Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumentenprogramma SUPER.MARKT:

Losse AGF in de retail vrijwel altijd duurder dan verpakt

Supermarkten en discounters verwarren hun klanten opzettelijk met moeilijk vergelijkbare prijzen: losse groenten en los fruit zijn vrijwel altijd duurder dan vergelijkbare producten in verpakking. In een onderzoek werden vijftig verschillende producten vergeleken en meermaals grote prijsverschillen gevonden. Gemiddeld waren de losse producten duidelijk duurder dan de verpakte. 

Losse citroenen kostten bij Penny ruim 70% meer dan de verpakte. Onverpakte bio-wortelen, Klasse II, waren bij Edeka twee derde duurder dan dezelfde wortelen in een plastic zak. De paprika's van Rewe bijvoorbeeld zijn in plastic verkrijgbaar voor 2,58 euro per kilo, en los voor 4,99 euro per kilo. Een groot prijsverschil, hoewel handelsklasse en herkomstland identiek zijn. Voor consumenten zit er dus geen zichtbaar verschil tussen de producten.

"Dit is met opzet zo gedaan," verklaart merksocioloog Oliver Errichiello tegenover het programma SUPER.MARKT: "Alles wat verpakt is wijst in eerste instantie op industrie, op massaproductie.... Voor consumenten is dat wat er natuurlijk uitziet tegenwoordig veel aantrekkelijker, oftewel dat wat de indruk geeft dat het direct van de akker komt. En onverpakte producten zien er uiteraard natuurlijker uit."

Nog een hindernis voor klanten: de producten zijn nauwelijks te vergelijken, omdat ze meestal niet naast elkaar liggen. Consumentenbeschermer Annett Reinke is kritisch: "Ik vind het bijzonder brutaal wanneer producten op andere plekken in de supermarkt nogmaals opduiken tegen een andere prijs." Bovendien maken verschillende verpakkingsgroottes het vergelijken van de prijzen moeilijker, bijvoorbeeld bij tomaten. De zogenaamde basisprijs moet hierbij helpen, maar is vaak alleen met een loep te vinden. Merksocioloog Errichiello bekritiseert "dat men probeert via stilistische middelen of vormgeving mensen op het verkeerde spoor te zetten. Dat wat hetzelfde is, moet ook op dezelfde manier worden weergegeven."

Klik hier voor meer informatie over het onderzoek.

Voor meer informatie:
Rundfunk Berlin-Brandenburg
SUPER.MARKT

Publicatiedatum: