Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Laureano Villada, Agriorbis (Spanje):

"Onze focus ligt op de afzet van 100% bio"

De consumptie van biologisch voedsel zit in de lift in heel Europa en een groot deel van de bio-producten komt uit Spanje. Volgens cijfers van het ministerie van Landbouw is het Spaanse bio-areaal in 2020 met 3,5% gestegen tot 2,4 miljoen hectare en vertegenwoordigt het al 10% van het bruikbare landbouwareaal. Daarmee is Spanje meteen koploper in Europa qua areaal en teelt. Een van de belangrijkste Spaanse groenteteeltgebieden is Campo de Cartagena, in de provincie Murcia, waar veel bedrijven voor bio hebben gekozen. Zo ook Agriorbis.

"Ook al gaan we nog maar recent door het leven als Agriorbis, toch hebben we als bedrijf al meer dan 25 jaar ervaring in de afzet van groenten en fruit", vertelt manager Laureano Villada (op foto). "Ons doel is om te voldoen aan de huidige behoeften van de vraag naar bio-producten. De afgelopen jaren hebben we in dat segment een jaarlijkse groei van zo’n 15 à 20 procent doorgemaakt. We zijn geleidelijk aan omgeschakeld, want vroeger zetten we conventionele producten af. Dat is een hele verandering, want de winstmarges en bedrijfskosten zijn totaal verschillend. Nu focussen we ons op de afzet van 100% bio."

"We werken nauw samen met onze telers. Onze taak bestaat erin op zoek te gaan naar bio-telers, de teelt te monitoren en de verse producten te exporteren. Van doorslaggevend belang is het nauwe contact met de telers zelf", geeft de manager aan. Het biologische areaal van de telers met wie het bedrijf momenteel samenwerkt, bedraagt meer dan 400 hectare, waarvan 160 hectare paprika’s, 150 hectare vollegrondsgroenten met onder meer ijsbergsla, Little Gem, romainesla, bloemkool, broccoli en selderij, en 120 hectare citrus, voornamelijk citroen, het meest geteelde citrus in Campo de Cartagena.

"We exporteren alleen naar Europa", zegt Laureano. "In Spanje is de bio-trend groeiende, maand na maand. Maar toch halen we bij lange na niet de cijfers die zeer brede markten als Duitsland of Scandinavië kunnen voorleggen. Samen met Nederland zijn we momenteel heel actief op beide markten en ons doel voor dit jaar is om onze positie verder te versterken in Duitsland, waar de consumptie van biologische producten de afgelopen jaren enorm is gestegen. Duitsland is een markt met een zeer breed potentieel, maar we proberen ook om ons klantenbestand nog te vergroten op de Franse markt. Daar hebben we immers al enkele zeer positieve commentaren gekregen", zegt de professional.

De rol van supermarkten
Biologische teelt is een van de grote aandachtspunten van de Europese Commissie in het kader van de Green Deal om een groenere economie te bewerkstelligen en van Europa de eerste klimaatneutrale zone ter wereld te maken. Maar de uitbreiding van de teelt moet gelijke tred houden met de consumptie en moet ook rendabel zijn voor de telers. In dit opzicht zijn supermarkten volgens Laureano Villada van groot belang vanwege hun directe relatie met de consument.

"Hier in onze regio is de economische haalbaarheid van biologische teelt de grootste uitdaging. In de afgelopen 2 jaar zijn de productiekosten de hoogte ingeschoten door verschillende factoren, maar toch in de eerste plaats omwille van de weersomstandigheden. De productiekosten zullen anderzijds sowieso aanzienlijk hoger zijn dan die van conventionele teelt. De prijzen in de winkel moeten dus wel verschillend zijn. Daar moeten we de consument op wijzen en supermarkten kunnen daarin een grote rol spelen. Zij kunnen de consument laten zien wat het verschil is, hoe de teelt precies in zijn werk gaat en welke voordelen duurzame en biologische producten inhouden voor het milieu", aldus de manager van Agriorbis.

Nieuw seizoen in de startblokken
Over een paar weken begint weer het nieuwe exportseizoen voor Agriorbis. "In week 41/42 gaan we van start met selderij en vanaf week 43 sluiten ook de andere groenten aan. Naast externe factoren waar we geen controle over hebben, zoals het weer, verwachten we op basis van wat telers ons vertellen een zeer bevredigend seizoen met hoeveelheden die zelfs hoger liggen dan die van vorig jaar", zegt Laureano. "Binnenkort starten we ook met de eerste Primofiori-citroenen. De oogst ziet er goed uit en vermoedelijk zullen we op vergelijkbare cijfers uitkomen met die van voorgaande jaren."

Voor meer informatie:
Laureano Villada
Agriorbis
+34 722 293 623
comercial@agriorbis.es 
www.agriorbis.es 

Publicatiedatum: