Kruidenteler gaat CO2-neutraal nu afzet weer toeneemt

Tholen – Deze week representeert de start van een nieuw hoofdstuk voor de kruidenteler en -verpakker Taste Up. Vanaf nu is het bedrijf officieel CO2-neutraal. De pandemie heeft voor een heel aantal ondernemers en bedrijven ernstige gevolgen gehad. Ook in de AGF-sector zagen onder andere toeleveranciers aan de horeca van de ene op de andere dag hun omzet ineenstorten. Doordat Taste Up veel aan horecagroothandels levert viel voor hen ook een groot deel van de omzet weg. Daarnaast waren er luchtvrachten onderweg met eetbare bloemen en verse kruiden, die niet meer afgezet konden worden en daardoor verloren gingen.


Jorne (rechts) en Jolien (tweede van rechts)

Corona
"Die klap zette ons even stil", zegt Jorne. "Covid gaf voor ons een moment van reflectie. Wij zijn na gaan denken over hoe we onszelf kunnen onderscheiden en tegelijkertijd een verschil kunnen maken." Jorne bracht daarom met zijn compagnon Jolien Vanden Berghe in kaart wat de totale CO2-uitstoot is van hun bedrijf en besloten dat te reduceren totdat de onderneming uiteindelijk CO2-neutraliteit bereikte.  

CO2-neutraal
“We vinden het belangrijk dat we onze klanten een duurzaam product kunnen aanbieden en dat we in onze bedrijfsvoering verantwoord omgaan met de aarde en onze medemens”, zegt Jorne Leemans, eigenaar van Taste Up. “En nu zijn we erin geslaagd om onze uitstoot sterk te verminderen en wat er dan nog resteerde aan uitstoot te compenseren met steunprojecten in Kenia.” Vanaf deze week is Taste Up daarom officieel CO2-neutraal.

Kenia
Het project dat Taste Up in Kenia ondersteunt voorziet de lokale bevolking van de juiste kookvoorzieningen, waardoor de bevolking geen hout meer hoeft te kappen om te koken. Hierdoor is er minder uitstoot en minder ontbossing, bovendien houdt de Keniaanse kok meer tijd over voor andere dingen.

Het is niet per toeval dat Taste Up een project in Kenia ondersteunt. “We werken al jaren nauw samen met Keniaanse telers, omdat we daarvandaan een deel van onze producten importeren. Door het vele zonlicht en de vruchtbare bodem heeft het land de perfecte teeltomstandigheden voor onze producten. Door daar een project te steunen kunnen we de lokale economie wat boosten.”

Populair 
De markt van verse kruiden is (corona daargelaten) een vrij stabiele markt. Al jaren zijn de populairste producten bij Taste Up munt, koriander, basilicum en bieslook. Een groot deel van de kruiden en bloemen worden zo mogelijk in België geteeld in de eigen kas. “Het moet dan wel zonnig genoeg zijn”, geeft Jorne aan. “Kruiden hebben zon nodig om een volle smaak te krijgen.”


Verse munt

Smaak
“Naast dat we ons naar onze klanten toe willen onderscheiden door duurzaam en verantwoord te ondernemen, vinden we het enorm belangrijk om een totaalleverancier van smaak te kunnen zijn. Om die reden importeren we ook vanuit bijvoorbeeld Kenia, want we willen niet inleveren op de kwaliteit van onze producten. Daarnaast hebben we dus verse kruiden maar ook pepers, salades en eetbare bloemen in ons assortiment.”De horeca is weer geopend en Jorne ziet de vraag vanuit die sector sterk toenemen. We zijn dankbaar dat de gastronomie de weg naar ons weer terugvindt en nog steeds veelvuldig gebruikmaakt van onze producten. We hebben altijd al sterk ingezet op smaak en dat wordt gelukkig gewaardeerd door onze klanten, maar we zijn blij dat we nu naast dat nog iets extra’s aan onze klanten kunnen bieden. Zo kunnen we beetje bij beetje een verschil maken en hopelijk andere bedrijven inspireren", besluit Jorne.

Voor meer informatie:
Jorne Leemans
Taste Up
Brusselstraat 150
1702 Groot-Bijgaarden
+32 (0) 477 87 94 40
Jorne@tasteup.be    
www.tasteup.be    


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven