'Dochter van de Alpen' gepresenteerd tijdens Marlene-persreis

De uitnodiging beloofde een prachtige verrassing en toen de helikopter over de gletsjers van de Val Passiria vloog, verlicht door de zon, was het duidelijk wat het creatieve team ertoe bracht om de Marlene-appel de titel ‘dochter van de Alpen’ toe te kennen.

Klik hier om alle foto's te bekijken.

Slechts een paar uur eerder hadden een twintigtal Italiaanse en Spaanse journalisten een preview van de nieuwe spot van het merk gezien in de Roter Salon van een hotel in het Italiaanse Merano. Dankzij een gebied dat in het noorden wordt beschermd door de bijna 3.500 meter hoge toppen van de Passirische Alpen, die meer dan tweeduizend zonuren per jaar kennen, heeft de appelteelt zich kunnen ontwikkelen op meer dan 18.400 hectare speciaal daarvoor bestemd land. Dit het grootste omheinde appelteeltgebied in de EU, dat goed is voor de helft van de Italiaanse appeloogst.

Walter Pardatscher, directeur van het Vog, Consorzio delle Cooperative Ortofrutticole Altoatesine 

11.000 van deze hectaren worden bebouwd door de leden van het consortium VOG, eigenaar van het merk, die jaarlijks 3 miljard appelen, gelijk aan 450.000 ton, oogsten voor 13 BGA-rassen. Van 200 meter boven de zeespiegel in Salorno, of aan de oevers van het Caldaro-meer, tot op meer dan duizend meter hoogte in Merano of Bressanone en met een verscheidenheid aan microklimaten die een oogst van drie maanden mogelijk maken, van half augustus tot half november.

Van de Pink Lady, die vroeger bloeit en later rijpt, tot Envy. Momenteel is de oogst begonnen met Gala, SweeTango en de eerste Golden. Het volgende ras dat zal worden geoogst is de Red Granny.

“Het wordt een gemiddeld jaar op Europees niveau. Tegenover de stijging in Polen, dat echter niet alles geeft voor de versmarkt, staat een daling als gevolg van vorst in Frankrijk. Wij hebben een daling van 4% ten opzichte van vorig jaar, maar we proberen een zekere stabiliteit wat betreft de hoeveelheden te behouden dankzij druppelirrigatie, vorstbeveiligingssystemen en hagelnetten in meer dan 60% van onze boomgaarden”, zegt Hannes Tauber, marketing manager bij Vog.

Toch was het hier ooit allemaal moerasland. De vlakte van de Adige is een landschap dat in de loop der tijden is ontstaan sinds het einde van de 19e eeuw, toen maïs de plaats innam van druiven als goedkoop voedingsmiddel en tegelijkertijd een partner werd bij de drooglegging van moerassige gebieden. De bodem voor de maïsteelt moet namelijk grote waterreserves kunnen vasthouden, zonder dat er stagnatie optreedt.

“Mijn vader is de berg, mijn moeder is het zonlicht", zegt de voice-over van de reclamespot die tot 11 september te zien was op de Biennale del Cinema in Venetië. De Marlene appel wordt gepresenteerd als ‘Rode Loper appel’ en zet het Zuid-Tiroolse merk op de kaart ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan in 2020-2021. “Venetië is de plaats waar het verdient te zijn, want er is zoveel te vertellen”, zegt Hannes Tauber.

Hannes Tauber, marketingmanager bij Vog

Een driedaagse persreis, onder deskundige leiding van het agentschap Fruitecom, gaf journalisten die gespecialiseerd zijn in groenten en fruit, correspondenten van reismagazines en redacteuren van tijdschriften een inzicht in de omgeving waarin een merk dat nu in 25 landen bekend is, haar thuis vindt. 

“In een omgeving die nog steeds sterk te lijden heeft onder de situatie rond Covid, is het Consortium Vog, eigenaar van onder meer het merk Marlene, erin geslaagd een succesvol boekjaar af te sluiten”, zegt Klaus Hölzl, sales manager van dit consortium. Covid heeft niet alleen gevolgen gehad voor de gezondheid, maar ook voor het vervoer en de grondstoffen. En nu de oogst van 2021 begint, wijzen insiders met de vinger naar de stijgende kosten voor energie, logistiek en verpakking als gevolg van de pandemie, met name voor het vervoer overzee en voor het wegvervoer in Europa.

Het verhaal van de persreis en de commercial wordt onderbroken door een strijkkwartet dat Vivaldi speelt. Bovendien werden via een wedstrijd waaraan 3000 kunstenaars uit 65 landen hebben deelgenomen, de ontwerpen gekozen voor de seizoensstickers (zie onderstaande afbeeldingen) waarmee de Marlene-appelen op de markten zullen worden gepresenteerd.

De sleutelwoorden, die de directeur van Vog, Walter Pardatscher, al aan het begin van de begroeting noemde, zijn innovatie en samenwerking.

Sinds de begindagen van de ontginning van de grond speelt samenwerking een belangrijke rol in de Zuid-Tiroolse appelsector. Innovatie speelt niet alleen in op de dynamiek van een wispelturige markt, maar helpt ook tegen de klimaatverandering.

“De geraffineerde structuur die in de loop van tientallen jaren door verschillende instanties in een netwerk met Europa is ontwikkeld en die permanent toezicht houdt op de klimatologische situatie, helpen de telers en landbouwdeskundigen bij het vinden van de ideale oplossingen voor een kwaliteitsoogst. En dan zijn er nog de deskundigen van het consortium die mee beslissen wanneer moet worden geoogst, rekening houdend met het feit dat de appel een stuk fruit is dat blijft rijpen, zelfs nadat hij is geplukt. Ik zal een aantal van de instanties toelichten, te beginnen met het Laimburgse experimentele centrum (opgericht in 1975 en het belangrijkste Zuid-Tiroolse onderzoeksinstituut voor landbouw en voedselkwaliteit, met 150 werknemers en 11 laboratoria die zich bezighouden met de hele voedselproductieketen, van de teelt tot het gewas) en de Südtiroler Beratungsring (adviescentrum voor de fruitteelt en -verwerking, de grootste particuliere adviesorganisatie ter wereld, opgericht door telers in de groenten- en fruitsector) en de Südtiroler Beratungsring (adviescentrum voor de fruitteelt in Zuid-Tirol, 's werelds grootste particuliere, door telers opgerichte adviesorganisatie in de groenten- en fruitsector)”, zegt de algemeen directeur.

Verpakkingswerkzaamheden in de faciliteit

Nieuwe appelrassen Red Pop en Giga
“Dankzij deze elementen worden de veranderingen door de adviesketen in het oog gehouden, ondanks de nieuwe ziekteverwekkers, de Aziatische wantsen en de bladluizen. Ook de fellere zon en de vroegere rijping van sommige rassen, als gevolg van hogere temperaturen, worden zorgvuldig overwogen. Wij willen ook op deze nieuwe problemen reageren met rasseninnovatie. Zo hebben we zeer late rassen en, omgekeerd, ook rassen die resistent zijn tegen hogere temperaturen of tegen schurft. De twee rassen die dit jaar zijn geïntroduceerd zijn Red Pop en Giga”, vervolgt Pardatscher.

Biosüdtirol, een van de coöperaties van Vog, legt zich uitsluitend toe op biologische gewassen, herkenbaar aan het groene Marlenebio-keurmerk, en helpt telers een keuze te maken die niet gemakkelijk is, want enerzijds zijn er alle nieuwe problemen en anderzijds groeit de biologische markt niet zo snel als de teelt. Het is geen principekwestie: appelen zijn hoe dan ook gezond en goed.

Italië en Spanje (waar de reclamecampagne op 22 september van start gaat) hebben een vergelijkbare consumptie, vanuit het oogpunt van de smaak van de consument en ook wat de marketingketen betreft. “Daarom hebben wij dezelfde communicatielijn gekozen. Zowel hier als daar is er nog steeds een groot belang van de groothandelsmarkt en ook een goed georganiseerde retail, in tegenstelling tot andere landen waar de groothandelsmarkt een veel kleinere rol speelt, zoals Duitsland en Scandinavië, waar de retail de overhand heeft. Als we dan denken aan Jordanië, Marokko, Egypte of Saoedi-Arabië, daar zijn de markten nog belangrijker, terwijl de grootschalige retail niet zo georganiseerd is. Voor Marlene is de Spaanse markt al twintig jaar een focusmarkt. Het eerste exportgewas van het merk op het Iberische schiereiland is nog steeds het bekendste, terwijl in Italië dat record wordt gedeeld met haar neven uit Trentino. In Spanje behaalt Marlene hogere hoeveelheden, met een kleiner aantal partners.”

“Daarom is het de uitdaging van VOG om megatrends te onderscheppen door met consumenten te praten. Als we een appelboom planten, blijft die daar twintig jaar staan, een aardbei niet, dus is het belangrijk om langetermijntrends te onderscheppen. Duurzaamheid, biologisch en online afzet om het risico van onze telers te verkleinen. In meer dan twintig jaar hebben wij meer dan 700 appelrassen getest, waarbij wij hebben samengewerkt met onderzoekscentra en universiteiten, allemaal zonder genetische manipulatie en allemaal met natuurlijke enting. Je zoekt de moeder en de vader, je bestuift, je plant het zaad en je wacht 6-7 jaar op de eerste vruchten. Gewoonlijk duurt het 20 jaar om een goed nieuw ras te krijgen.”

Tauber vertelt verder over de paneltests en focusgroepen die met Eurofins en Gfk zijn uitgevoerd. “Om Giga, Red Pop en Cosmic Crispy te introduceren, hebben we tests uitgevoerd in Italië, Spanje, Duitsland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Singapore en Vietnam. De wereld van de merken geeft ook de complexiteit weer van een markt die steeds veeleisender wordt. Er is het telersmerk, Marlene, en soms zijn er paraplumerken die worden gebruikt om verschillende rassen te commercialiseren. Sommige landen eisen ook rassen en codes, zoals het geval is in Scandinavië.”

Dan zijn er de Club-merken die gepatenteerde rassen beheren (Pink Lady, Envy, Kanzi, SweeTango, Cosmic Crisp, een nieuwkomer waarvoor Marlene de Europese exclusiviteit heeft en die in februari beschikbaar komt). Na verloop van tijd ontwikkelt het een unieke zoete smaak, zoals Giga.

“Planning betekent dat Marlene-appelen het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Daarom vormen de vier seizoenen de ruggengraat van onze nieuwe marketingcampagne. Pink Lady en Golden zijn het hele jaar door verkrijgbaar, Granny Smith is het grootste deel van het jaar verkrijgbaar, terwijl Envy tussen november en april-mei wordt afgezet, want dan is het de beurt aan Giga en Red Pop. We hebben ook de nieuwe rassen zoals SweeTango voor de zomer en de herfst en Yello voor de herfst en de winter.”

Die wilde pit van Malus Sieversii die voor het eerst verscheen op de bergen van Tian Shan in Kazachstan en ons langs de legendarische Zijderoute bereikte, heeft een lange weg afgelegd. Alma Ata, de hoofdstad van het land, betekent eigenlijk Vader van de Appels. De appelen smaken niet goed en ze zijn niet aantrekkelijk, maar beren schijnen ze lekker te vinden”, besluit Tauber.


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven