Aftrap PlanetProof Week op fruitbedrijf Bert den Haan:

"PlanetProof moet wel haalbaar en betaalbaar zijn"

In een decor van volle fruitbomen met oogstrijpe appelen en peren is deze week de On the way to PlanetProof Week van start gegaan. In de boomgaard van Bert den Haan in Kerk-Avezaath kwamen maandagochtend afgevaardigden van onder andere Jumbo, Aldi, Superunie, Fruitmasters, Friesland Campina, HAK en schrijvende pers bijeen voor de aftrap van deze week, maar ook om met elkaar in gesprek te gaan over het belang van waardering voor de duurzaamheidsinspanningen van boeren en telers, meldt de NFO.

Den Haan: “In de boomgaard heb ik verteld wat voor extra inspanningen we als fruittelers moeten verrichten om aan de PlanetProof-eisen te voldoen. De eisen zijn nu nog haalbaar, maar ze moeten ook wel haalbaar en betaalbaar blijven. Ook zou ik graag meer financiële waardering zien. Nu zijn de eisen vooral een ‘license to deliver’, maar het moet ook ‘on the way to the portemonnee.”
LTO-voorzitter Sjaak van der Tak benadrukte in zijn inleiding ook dat PlanetProof nog meer naar een gelijk Europees speelveld moet. De eisen richting buitenlandse leveranciers moeten nog veel verder uitgerold worden en ook gelijkgesteld worden aan die voor Nederlands product.

Dat het keurmerk gemengde gevoelens oplevert beamen meer telers en akkerbouwers, want om dit label te mogen gebruiken moet er voldaan worden aan een hele reeks eisen en voorwaarden. Zoals verantwoord omgaan met water, afval minimaliseren, nagenoeg fossielvrij energieverbruik, groene bemesting en het prioriteren van biodiversiteit, schrijft De Stentor.

Johannes Straver, een teler voor HAK, benadrukt hoe belangrijk de extra vergoeding is: "Zeker als je pas begint, is het een zoektocht naar een andere werkwijze. Je moet investeren in andere teeltmethoden. En er zijn registratiekosten. Het is een administratieve kluif, je moet precies bijhouden wat je doet met je bemesting, gewasbeschermings-middelen en het gebruik van water. Daar mag financieel gezien best iets tegenover staan. Zonder meerprijs is het lastig."

Doel van de 'On the way to PlanetProof Week' is vooral meer bewustwording en bekendheid richting de consument te creëren. SMK heeft hiervoor een nieuwe tv-commercial gemaakt en supermarkten zullen het keurmerk deze week extra in het zonnetje zetten.

Bron: NFO

Klik hier voor het hele artikel van De Stentor


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven