Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AGF-sector kan 6 maanden lang het podium pakken voor 2 miljoen bezoekers

“Floriade verzorgt het theater en de bezoekers, de voorstelling bouw je zelf”

Tholen - Over een kleine acht maanden opent Floriade Expo 2022 de poorten. De tuinbouwtentoonstelling, die eens in de 10 jaar in Nederland wordt georganiseerd, verwacht 2 miljoen bezoekers. Thema is Growing Green Cities, hierbinnen kan de sector het podium pakken. AGF Trendcafé besprak de mogelijkheden.


Klik hier voor de fotoreportage

In 2050 zal maar liefst 68% van de wereldbevolking in de stad wonen, op slechts 2% van het totale aardoppervlak. Floriade biedt een podium voor ideeën en technologieën om deze steden groen, gezond, gevoed en energiek te houden. AGF heeft daar alles mee te maken, zei Maurice Wubben die de inzendingen namens de voedingstuinbouw coördineert. Op Floriade Expo 2022 worden in totaal 2 miljoen bezoekers verwacht waarvan 300000 zakelijke. Ook is bekend dat 65.000 schoolkinderen gaan deelnemen aan het educatieve programma van Floriade, een aantal dat verder kan oplopen richting 100.000.


Annemarie Gerards van Floriade geeft achtergrondinformatie.

Het Floriade terrein is verdeeld in een alfabetisch Arboretum van kavels die na de expositie bebouwd zullen worden. Inzendingen kunnen een podium pakken op een van de kavels in de volle grond of in The Green House van 1 hectare. In het technische gedeelte van de kas krijgen bezoekers een inkijkje in de teelt van paprika en aardbeien en de state of the art teelttechniek (vertical farming, drones in de kas en plukrobots). Het andere deel van de kas is gericht op beleving: ruiken, voelen, proeven, kijken. “Hier willen we bezoekers en vakgenoten inspireren met een onvergetelijke show! Green Love zal het thema zijn”, vertelde arrangeur Heleen Valstar. "Voor inzenders met goede plannen, is ruimte beschikbaar. We zijn geen beurs die meters verkopen."    

Klik hier voor de fotoreportage

“Floriade is het theater, de voorstelling bouw je zelf”, zei Maurice. In totaal zijn er 32 weken lang mogelijkheden tot het geven van een voorstelling in The Green House. Heleen gaf alvast een aantal voorzetjes tot invulling: “Je kunt denken aan tijdelijke of permanente inzending voor decoratieve of kunstobjecten, het geven van presentaties of workshops, maar je kunt het ook commercieel maken. Doe een tasting of marktonderzoek voor een nieuw product dat je in de markt wilt zetten, inspireer met koken en maak daarvan een maaltijdbox die mensen meteen online kunnen bestellen. Er kan heel veel, dus maak er slim gebruik van.” Klik hier voor meer informatie over mogelijkheden om deel te nemen aan de belevingskas.


Start van de rondleiding

Tijdens een rondleiding over het terrein konden deelnemers van het AGF Trendcafé een blik werpen op The Green House in aanbouw waarvan de fundering is gelegd. Sommige delen van het expoterrein zijn al klaar waaronder de Aeres Hogeschool Almere en het Food Forum van de provincie Flevoland. De architectuur van deze gebouwen is bijzonder. De hoge school krijgt de naam De Groene Long en is aan de buitenzijde bedekt met planten. In de architectuur van het Food Forum zie je dat er in Flevoland meer dan vier meter onder de zeespiegel wordt geleefd. Verder is ook een groot deel van het alfabetisch arboretum aangeplant, rondom elke kavel staan bloemen, bomen en planten met dezelfde beginletter.


Filmmakers Hidde Boersma en Karsten de Vreugd

Afsluiter van het AGF-trendcafé waren Hidde Boersma, wetenschapsjournalist en ecomodernist en Karsten de Vreugd, film- en documentairemaker. Beiden zijn werkzaam voor Sugarrush film en hebben zich de laatste jaren meer en meer verdiept in de groenten- en fruitsector. Ze lieten zien hoe zij en de gemiddelde stedeling naar de sector kijken en die blik is veel te romantisch. Als beleidsmakers daar naar terug willen - in de sector vrezen diverse partijen zoals Harvest House voor het ingezette Brussels beleid van 25% biologisch in 2030 - dan lukt het niet om de wereld in de toekomst van genoeg voedsel te voorzien. Om de noodzaak over hoogtechnologische en zo duurzaam mogelijke voedselvoorziening over het voetlicht te brengen is een ander verhaal nodig. Zij hebben dat vormgegeven in de film The origin of food die binnenkort in première gaat.

Klik hier voor de fotoreportage