Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Focus op groothandel rendeert beter dan focus op retail"

Marges in AGF staan ondanks verdere omzetgroei onder druk

A-INSIGHTS gelooft dat intuïtie en ervaring niet genoeg zijn om de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen; je hebt betrouwbare inzichten nodig. Daarom heeft het bedrijf de de financiële gegevens van circa 400 Europese AGF-bedrijven – binnen vier ketenschakels: veredeling, teelt, handel en verwerking – in de periode 2016-2019 geanalyseerd, en de belangrijkste ontwikkelingen binnen de sector in kaart gebracht in een trendrapport. Een paar opvallende conclusies. 

Zoektocht naar toegevoegde waarde resulteert in omzetgroei 
Toegevoegde waarde is key voor spelers in het AGF-segment om te overleven. Handelaren realiseren met gemiddeld 7,5% het hoogste groeitempo binnen de waardeketen, naast volumegroei door: 

  • Groei met exclusievere soorten groente en fruit, zoals exoten
  • Toevoegen van slimme processtappen, zoals het rijpen van avocado’s en mango’s.
  • Creëren van concepten, zoals maaltijdpakketten, met extra toegevoegde waarde 

Focus op groothandel rendeert beter dan focus op retail 
Retailleveranciers ondervinden in de periode een sterke druk op de marges. Dit wordt gedreven door een toename van de wet en regelgeving, maar ook een hogere mate van het gevraagde serviceniveau die niet in de (contract)prijzen wordt gecompenseerd. Vooral de toename van de personeelskosten ten opzichte van de omzet is daarbij opvallend. In het groothandelssegment zien we deze ontwikkeling niet, wat de gedachte aanwakkert dat dit segment interessanter aan het worden is voor veel leveranciers.


 
Bedrijven in vers groeien 5x sneller dan bedrijven in conserven
Met een gemiddelde van 6,1% per jaar in de periode demonstreren de groente en fruitbedrijven een gezonde groei. Consumenten prefereren verse groenten en fruit (7,4% groei) in toenemende mate boven bevroren (3,8% groei) en geconserveerde (1,5% groei) producten – die als minder gezond worden beschouwd. Binnen de categorie vers fruit groeien de spelers die focussen op exclusievere fruitsoorten zoals exoten en zacht fruit het sterkst. 


 
Het rapport, dat via deze link gratis te downloaden is, gaat onder andere verder in op: 

  • Welke ketenschakel de beste performance realiseert in coronajaar 2020.
  • In welke ketenschakel het grote geld wordt verdiend, maar waarom ook daar de marges onder druk staan.
  • Waarom de verwerkers hun rendementen goed in de gaten moeten blijven houden.

Voor meer informatie:
Miriam van der Waal
A-INSIGHTS
miriam.van.der.waal@a-insights.eu 

Publicatiedatum: