Het Amerikaanse Mission Produce, dat de teelt, inkoop en distributie van avocado's verzorgt, heeft onlangs haar financiële resultaten bekendgemaakt voor het fiscale derde kwartaal eindigend op 31 juli 2021.
Een korte samenvatting:
- Totale omzet van € 208,9 miljoen (+4% tegenover dezelfde periode van vorig jaar)
- Zowel de afzet als de gemiddelde verkoopprijs van avocado’s steeg met 2% tegenover dezelfde periode van vorig jaar
- De brutowinst bedroeg € 34,6 miljoen en het brutowinstpercentage daalde met 210 basispunten tot 16,6% van de omzet
- Nettowinst van € 15,6 miljoen, of € 0,22 per verwaterd aandeel vergeleken met € 19,8 miljoen, of € 0,31 per verwaterd aandeel, in dezelfde periode van vorig jaar
- Aangepast nettoresultaat van € 16,2 miljoen, of € 0,23 per verwaterd aandeel, vergeleken met € 20,7 miljoen, of € 0,33 per verwaterd aandeel, in dezelfde periode van vorig jaar
- Aangepaste EBITDA van € 25,5 miljoen, een daling van 18% vergeleken met € 31,0 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar
Geconsolideerd financieel overzicht
De totale omzet voor het derde kwartaal van het boekjaar 2021 bedroeg € 208,9 miljoen, 4% meer dan de € 200,3 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar. De stijging is voornamelijk een gevolg van de toename van de afzet van avocado’s met 2% en een stijging van 2% van de gemiddelde prijs voor avocado’s. De kleinere oogst in Californië werd ruimschoots gecompenseerd door de sterke aanvoer vanuit Mexico.
De brutowinst daalde met 7% in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar tot € 34,6 miljoen en het brutowinstpercentage daalde met 210 basispunten tot 16,6% van de omzet. De dalingen waren het gevolg van krappere marges per eenheid door de toegenomen inkoopprijs van het Californische en Mexicaanse fruit. Bovendien was er minder product beschikbaar uit Californië en werden op de Mexicaanse markt vooral kleinere maten gevonden. De brutomarge stond ook onder druk door toenemende infrastructuurkosten vanwege het nieuwe distributiecentrum in Laredo (Texas), waar men nog bezig is met aanpassingen en het centrum dus nog niet op volle toeren draait. De impact werd anderzijds gedeeltelijk gecompenseerd door de afzet van een groter volume avocado's afkomstig van de eigen percelen van het bedrijf, binnen het International Farming-segment. De eigen avocado’s hadden immers lagere kosten per eenheid dan fruit dat werd aangekocht bij externe telers.
De SG&A-kosten, de kosten verbonden aan verkoop (selling), algemene bedrijfsvoering (general) en administratie (administrative), voor het derde kwartaal stegen met € 3,14 miljoen tot € 14,6 miljoen, voornamelijk als gevolg van hogere lonen en hogere aansprakelijkheidsverzekeringspremies voor een beursgenoteerd bedrijf. De hogere lonen waren voornamelijk gerelateerd aan de verwachte verandering in de status die het bedrijf heeft bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC), namelijk van een opkomend groeibedrijf naar een “large accelerated filer” (onderneming die voor $ 75 miljoen of meer aan aandelen heeft uitgegeven), op 31 oktober 2021.
De nettowinst voor het derde kwartaal van het fiscaal jaar 2021 bedroeg € 15,6 miljoen, of € 0,22 per verwaterd aandeel, tegenover
€ 19,85 miljoen, of € 0,31 per verwaterd aandeel, voor dezelfde periode van vorig jaar.
Klik hier om het volledige persbericht te lezen.
Voor meer informatie:
Denise Junqueiro
Mission Produce, Inc.
press@missionproduce.com