De eerste granaatappelen zijn half augustus al geplukt in Spanje. De hoeveelheden waren toen nog vrij beperkt, maar de markt was heel goed vanwege het relatief lage aanbod, want ook van andere herkomsten was er niet zo heel veel product. Over een paar dagen start het seizoen in Murcia, als ook bij Grupo Paloma.
"Dit wordt onze beste granaatappeloogst van de laatste 4 of 5 jaar", zegt David Franco van de commerciële afdeling van Grupo Paloma. "Dankzij het feit dat we tot nu toe geen last hebben gehad van overvloedige regenval en dat we goed werk hebben geleverd in de boomgaarden, heeft het fruit een hoge kwaliteit, een zeer schone schil en is het erg gezond. Natte lentes en regen in september kunnen zeer nadelig zijn voor de kwaliteit van het product, maar dit jaar loopt alles vooralsnog gesmeerd."
Het bedrijf uit Murcia heeft de afgelopen jaren aanzienlijke investeringen gedaan om oude rassen te vervangen door nieuwe en om het areaal uit te breiden. De nadruk ligt op rode rassen zoals Wonderful, maar ook op enkele andere zoete variëteiten. "Vorig jaar hadden we de eerste grote oogst van Bigful, een zoete granaatappel met mooi rood vruchtvlees en een glanzende, heel opvallende rode schil. Wij geloven dat dit ras alle eigenschappen verenigt die de consument aanspreken. Laten we hopen dat de opbrengst van Bigful de komende jaren nog verder blijft groeien, want de bomen die we hebben geplant, zijn nog jong", legt hij uit.
"Hoewel veel Europese supermarktketens jaarrond granaatappel in het schap hebben, blijft de consument dit fruit associëren met de herfst. De consumptie ervan neemt immers steevast toe in het najaar. In markten zoals Spanje, waar men vooral het Mollar-ras kent, maar ook in Italië of Frankrijk zal de Bigful-granaatappel en andere rassen met vergelijkbare kenmerken de consumptie van dit fruit zeker een duwtje in de rug geven. Want toegegeven, in vergelijking met ander fruit is de granaatappel nog steeds een klein product."
Volgens David Franco is de granaatappel geen mode, maar een groeiende trend binnen de categorie van exotisch fruit en zachtfruit. En de toekomst oogt mooi, als men tenminste de zaken goed aanpakt. "Veel bedrijven hebben een groeimarkt gevonden in het convenience segment, zoals granaatappelpitjes in punnets. In landen als Duitsland groeit die markt jaarlijks met dubbele cijfers. De lat ligt nu ook veel hoger in de teelt, want we willen fruit aanbieden dat er mooi uitziet, goed smaakt, de juiste maat heeft én lang houdbaar is. De granaatappel mogen we niet meer zien als een product voor lokale consumptie of voor zeer specifieke traditionele markten. Als we groei willen realiseren, moeten we goed werk leveren op het gebied van kwaliteitsnormen in elke fase van de keten, van veredeling tot teelt en verwerking. Dat is nodig om te kunnen concurreren met andere goede producten van dezelfde categorie in het schap."
De granaatappelen van Grupo Paloma zijn verkrijgbaar van 13 september tot het einde van het jaar. "De oogst eindigt eind oktober, maar dankzij opslag in gespecialiseerde koelcellen kunnen we de afzet van een kwaliteitsvol en vers product verlengen tot en met week 52."
"Consumptie druiven zal vanaf half september weer aantrekken"
Het bedrijf uit Murcia is al sinds 20 juni druiven aan het plukken en denkt nog 7 weken door te kunnen gaan. "Zonder tegenslagen zullen we dit jaar blijven genieten van een oogst van goede kwaliteit. Onze klanten zijn alvast heel tevreden. Normaal daalt de vraag in de laatste week van augustus en de eerste twee weken van september, maar trekt die vanaf 15 september, wanneer de kinderen weer naar school gaan, aan", vertelt David Franco.
David Franco benadrukt de grote groei die de consumptie van pitloze druiven heeft doorgemaakt in landen waar traditioneel druiven met pit werden geconsumeerd, vooral in Spanje. "De groei van de consumptie heeft geleid tot meer schapruimte voor dit product in de supermarkten. Je vindt er ook steeds meer rassen en zelfs specialiteiten. De druif is in Spanje steeds minder een seizoensgebonden product."
"Dit jaar wordt een kleinere overlap verwacht tussen de Spaanse en Nederlandse tomaat"
Ondanks het belang van druiven, granaatappelen of steenfruit in de zomer en herfst blijft de kernactiviteit van Grupo Paloma bestaan uit tomaat. De eerste ladingen naar het buitenland zijn al onderweg. "De tomaat die we nu op de markt brengen voldoet aan de vraag van enkele Spaanse ketens waarmee we jaarrond werken. Ook enkele klanten in andere Europese landen vragen ons nu al om bepaalde referenties vroeger aan te bieden dan gebruikelijk, zowel losse ronde tomaat als specialties, waar we normaal gezien in oktober mee beginnen. In augustus en begin september was er veel onzekerheid qua oogst en prijzen door de ongunstige weersomstandigheden in de rest van Europa. De kwaliteit en regelmaat van aanvoer uit landen als Nederland was niet optimaal door het slechte weer. In oktober is er meestal een overlap van de Midden-Europese teelten met die van Spanje, maar dit najaar verwachten we een vlottere overgang."
Het bedrijf start het tomatenseizoen met nieuwe rassen die het al 2 jaar in een proefopstelling heeft staan. Het heeft ook investeringen gedaan om het teeltareaal uit te breiden en verbeteringen aan te brengen in het pakstation.
Grupo Paloma zal aanwezig zijn op Fruit Attraction, in hal 7, stand 7D02.
Voor meer informatie:
David Franco
Grupo Paloma
+34 968 590 001
davidF@gpaloma.com
www.gpaloma.com