Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Europeanen eten veel druiven in september en oktober"

“Het seizoen van de Canicattì druiven met het Igp-label is rond 20 augustus begonnen. De oogst is in volle gang en we zijn gestart met winkelpromoties”, zegt Salvatore Lodico, voorzitter van het Consortium voor de bescherming van de druiven.

Salvatore Lodico

“Wat de teelt betreft hebben wij de fase van buitensporige hitte, die heel wat ongerustheid veroorzaakte, glansrijk doorstaan. De druiven zijn nu goed, hebben een lekkere smaak en Brix-waarde, rond 17 en soms ruim daarboven.”

“Er is grote belangstelling bij de retail. De Italiaanse en Franse retail is begonnen met promoties, wat de vraag heeft gestimuleerd. Anderzijds zijn september en oktober traditioneel de maanden waarin de Europese consument veel druiven eet. Denk aan de Italia druif, een historisch ras die de opkomst van de nieuwe pitloze rassen weerstaat dankzij haar onvergelijkbare smaak.”

“Het ras heeft een intense muskaatsmaak, gecombineerd met een zoetheid en een amberkleur die zeer aantrekkelijk is. Deze elementen worden niet meer aangetroffen in andere rassen.”

Wijngaarden met Italia druiven

“Op dit moment liggen de prijzen 15% hoger dan vorig jaar. Uiteraard gaat het hier om gemiddelde prijzen, die gevoelig zijn voor het kwaliteitsniveau. De prijzen voor premium druiven liggen rond de €1,30 à €1,50 per kilo. Voor de gewone druiven is dit €0,90 à €1,00 per kilo. Deze markttendens compenseert in het geheel niet de stijging van de productiekosten, die sterk wordt beïnvloed door de stijging van de grondstoffenprijzen. Wat nodig is, is een opwaartse krachtsinspanning om de stijging te compenseren van kunststoffen, die de drempel van 100% prijsstijgingen hebben doorbroken, verpakkingen tussen 30 en 50%, en alle andere artikelen zoals hout en ijzer en ook de logistiekkosten rijzen de pan uit.” 

“De hoop is nu gevestigd op een voortzetting van het seizoen zonder verdere haperingen en op de positieve reactie van de markten. Het consortium streeft er altijd naar om op gekwalificeerde wijze en op internationaal niveau promotie te voeren, zoals we dat al enkele jaren met succes doen”, besluit Lodico.

Voor meer informatie:
Salvatore Lodico 
Consorzio per la Tutela e la
Promozione dell'uva da tavola
di Canicattì I.G.P. 
C.da Carlino, snc
92024 Canicattì (AG) - Italiië
+39 333 2454985
uvaigpcanicatti@virgilio.it 

Publicatiedatum: