Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pascal Bassols, COT International:

"Pruimenrevolutie op de Franse markt"

Hoewel de pruim erg populair is bij Franse ouders en Franse ouderen, lijken jonge Franse consumenten tegenwoordig niet heel geïnteresseerd te zijn in deze steenvrucht. "Europese pruimen als Mirabel en Reine-Claude worden met name gegeten door de oudere generatie. Het is echter wel zo dat met deze trend die met name geldt voor Amerikaans-Japanse rassen, er de afgelopen jaren niet veel rasseninnovatie is geweest op basis van de smaakkwaliteit van pruimen. En de pruimen die in de supermarkt te vinden zijn (de Japans-Amerikaanse rassen), hebben ook nog eens vaak geen geweldige smaakkwaliteit. Omdat de pruim een fruitsoort is die vrij goed te vervoeren is en lang gekoeld bewaard kan worden, komt deze soms van ver. Bovendien komen de vroege rassen sowieso uit het buitenland. Al deze factoren versterken naar mijn mening het gebrek aan interesse van de Franse consument in de pruim," legt Pascal Bassols van het bedrijf COT International uit.

Op veel niveaus zou de pruim echter een duidelijke plek op de Franse pruimenmarkt moeten hebben. Via rasseninnovatie zou de kwaliteit van het steenfruit steeds opnieuw kunnen worden verbeterd en zou het beste uit het fruit kunnen worden gehaald.

Een wens om vooral smaakvolle rassen te kweken
Net als voor abrikozen veranderen ook de selectiecriteria voor pruimenrassen. "We voelen van de kant van de telers een reële behoefte aan rassenvernieuwing met de wens om vooral smaakvolle rassen te kweken. Tegenwoordig wordt wat minder naar de maat van de pruimen gekeken. Vroeger moesten de maten minimaal 50-55 mm zijn, terwijl het tegenwoordig zo is dat een pruim van 40-45 mm aan het begin van het seizoen probleemloos in de schappen van de supermarkten terechtkomt.”

Grenadine cov, erkend om de uitstekende smaak en agronomische kwaliteiten

Smaakvolle rassen geassocieerd met clubrassen
Tegenwoordig zijn er dan ook maar weinig rassen die er qua smaak uitspringen. "De rassen die opvallen doen dat soms meer op agronomisch vlak. De smaakvolle rassen zijn te vinden bij telers met clubrassen, met de daaraan gekoppelde plantverplichtingen. Veel telers zien het echter niet zo zitten om grote partijen pruimen te gaan kweken. Dit vertraagt ​​ze dus een beetje en velen van hen denken dat de nieuwe pruimenrassen, net als dat het geval is bij de nieuwe appelrassen, bedoeld zijn om clubrassen te worden."

Fruittelers willen diversifiëren
Een aantal abrikozentelers wil tegenwoordig diversifiëren zonder met een soort te hoeven werken die ze niet kennen. "We hebben het gevoel dat telers hun aanbod willen verbreden, maar daarbij toch met steenfruit willen blijven werken. Daarom is de pruim voor hen ook zo interessant. Telers moeten er echter wel rekening mee houden met het feit dat de pruim geen fruitsoort is die zomaar overal kan worden gekweekt. Pruimenbomen houden niet zo van de wind, dus het is moeilijk (maar niet onmogelijk) om ze bijvoorbeeld in de regio Roussillon te planten."

Op weg naar een professionalisering van de sector
Wereldwijd is er gegarandeerd een zekere belangstelling voor pruimen, aangezien de teelt steeds professioneler wordt. "De teelt wordt steeds meer gemechaniseerd, met bomen geplant in een hoge dichtheid, in de vorm van hagen, met uitdunningsmogelijkheden en een gemechaniseerde oogst. De afgelopen jaren zijn in verschillende landen de eerste grootschalige testen gedaan met het machinaal oogsten van pruimen. Binnen de pruimensector zijn flinke innovaties gaande en in Frankrijk is onder telers duidelijk een hernieuwd enthousiasme voor deze fruitsoort merkbaar. In landen als Spanje, waar de markt verzadigd is, zijn de telers vooral op zoek naar pruimen van topkwaliteit om zich te kunnen onderscheiden."


Divine cov, enorme sappigheid en uitstekend aroma

Pruimen zouden goed zijn voor de gezondheid
Pruimen hebben een goed ontwikkelingspotentieel, al zullen de nieuwe generatie pruimen wel steeds verbeterd moeten worden.  "Pruimen passen prefect binnen de 'gezond eten'-trend. Het is een van de steenvruchtsoorten die niet alleen de meeste vezels, ijzer en magnesium bevatten, maar ook vitamine C en antioxidanten. Een goede marketingstrategie kan ervoor zorgen dat ze (ook) populair worden onder de jonge Franse consumenten."

Interspecifieke kruisingen
Hoewel veel veredelaars interspecifieke kruisingen maken, heeft COT International ervoor gekozen om deze weg niet in te slaan. “Interspecifieke kruisingen maken met abrikozen is de nieuwe trend, omdat deze kruisingen het mogelijk maken om meer rassen te creëren, winterhard en bestand tegen onstuimige weersomstandigheden en plagen. We hebben echter besloten om het bij 100% pruimen te houden.”

Coquine, een vroege pruim met een zeer aromatische en zoet rood vruchtvlees

Assortiment aan pruimen bij COT International wordt uitgebreid
Op dit moment biedt COT International vier soorten pruimen aan die in de periode juli tot begin september in het seizoen zijn. "We proberen dit assortiment uit te breiden met rassen met rood vruchtvlees om zo een breed kleurenpalet te hebben dat zoveel mogelijk mensen aanspreekt. We houden daarbij in gedachten dat de sleutel tot het telen van pruimen tegenwoordig is om rassen te hebben die goed zijn om te eten, zelfs nadat ze een tijd in de koelkast hebben gelegen."

Voor meer informatie:
Pascal Bassols
COT International
Mas de la Condamine, Chemin de l’abricot
30230 Bouillargues
+33 608 273 882
pascal@cot-international.eu 
www.cot-international.eu

Publicatiedatum: