Spaanse Nalans Citrus levert jaarrond op Europese markt

"In nauwelijks twee maanden bereiken we al pre-pandemische cijfers met finger limes"

In Spanje is het finger limeseizoen alweer vertrokken en de resultaten voor dit exotische citrus zijn veelbelovend. "We zijn afgelopen juli met de afzet van start gegaan en er was direct veel interesse. Dit seizoen lijkt de markt weer op te leven na ettelijke moeilijke coronamaanden, vooral in markten zoals Frankrijk, waar de horeca fors geleden heeft. In deze eerste twee maanden van het finger limeseizoen hebben we zelfs al pre-pandemische cijfers behaald. Het wordt dus véél beter dan vorig jaar", zegt Pedro Juárez, commercieel directeur van Nalans Citrus.

"We zijn er ons van bewust dat finger lime een nicheproduct is en de groeitrend van de voorbije jaren is dan ook afgeremd door de pandemie, vooral in de horeca en de foodservice. Toch blijven we positief en denken we dat de groeitrend weer de draad zal oppikken. Dit is vermoedelijk maar een hobbel op de weg geweest."

"Dit wordt het vijfde jaar dat we finger lime op de Europese markt brengen, maar het is het eerste seizoen dat we dit citrus jaarrond zullen aanbieden, want tot nu toe hebben we het maar 4 maanden per jaar geleverd", zegt Pedro. "Voor ons is dit een mijlpaal en we zijn daar heel trots op. Maar we hebben dat niet kunnen bereiken zonder de waardevolle medewerking van onze partners."

De finger lime, ook wel citruskaviaar genoemd, die Nalans Citrus in Europa afzet, met Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk als belangrijkste markten, wordt geteeld in Spanje. Dankzij de teelt in meerdere gebieden met verschillende weersomstandigheden en dankzij het zorgvuldige beheer van de boomgaarden kan het bedrijf dit uit Australië afkomstige citrus jaarrond in voldoende hoeveelheden leveren zonder daarvoor een beroep te moeten doen op import.

"We hebben gemerkt dat er veel telers zijn die finger lime zijn beginnen te telen vanwege de aantrekkelijke prijzen, maar ook heel wat onder hen hebben de bomen geplant zonder te weten hoe ze het product moeten afzetten. Enkelen hebben zelfs geen klanten die hun finger lime afnemen. De markt voor exotisch citrus in Spanje is geen markt zoals die voor sinaasappelen, waarvan bekend is dat er veel exportbedrijven zijn die het product kunnen afnemen. Het gaat hier om een kleine markt die niet gemakkelijk toegankelijk is", vertelt Pedro.

Voorlopig zet Nalans Citrus lichtroze en groene finger lime af, maar het is van plan om het aanbod in de toekomst uit te breiden met nieuwe rassen, legt de expert uit. "Ons doel is om de gastronomie te verrijken. Dit jaar hebben we dan ook samengewerkt met meerdere Spaanse chef-koks. Wij leren van hen, ze zijn echt een inspiratiebron. Maar we werken niet alleen met finger lime, we proberen ook nieuwe soorten exotisch citrus te introduceren zoals yuzu, sudachi, shikuwasa, ponkan, amanatsu en rode citroen, om nieuwe smaken en texturen in de gastronomie binnen te brengen."


Yuzu en finger lime

"We hebben finger lime ook al geïntroduceerd in de supermarkten en nu wordt het de uitdaging om de rest van het exotische citrus een plaatsje te geven op de markt. Dat zal nog wel een tijdje in beslag nemen, maar uiteindelijk komen we er wel", zegt hij.

Exotisch citrus, maar duurzaam
Naast het verlengen van het seizoen heeft Nalans Citrus ook de volumes verhoogd die dit jaar op de markt zullen worden gebracht, waarbij duurzaamheid een speciale rol speelt voor het bedrijf en ook een bijkomende toegevoegde waarde biedt aan dit op zich al nicheproduct.

"Na goed geluisterd te hebben naar de wensen van onze klanten en de consument, hebben we het Plastic Free-project gelanceerd, waarmee we plastic volledig uit onze verpakkingen voor finger lime hebben geweerd en inzetten op duurzame verpakkingen. Het kunnen aanbieden van een duurzame lijn is fundamenteel voor ons", benadrukt de commercieel directeur.

"Dit jaar hebben we ook meer dan ooit gewerkt aan procesbeheersing om op logistiek gebied een lagere koolstofvoetafdruk te bekomen. We zijn zeer tevreden over een nieuwe samenwerking met een logistiek bedrijf dat milieuvriendelijkere voertuigen gebruikt. We proberen steeds "groene banden", zoals wij dat noemen, met onze partners te creëren om de ecologische voetafdruk te verminderen."

"In de loop van het jaar zullen we ook een ander project lanceren, genaamd Digital Cooking, dat mooi uiting geeft aan de visie van ons bedrijf en waarmee we onze ervaring willen delen met de consument, zodat ook hij of zij het culinaire aspect in eigen huis kan verrijken", blikt Pedro Juárez al vooruit.

Voor meer informatie:
Pedro Juárez
Nalans Citrus
+34 609 31 51 70
pjuarez@nalanscitrus.com
info@nalanscitrus.com  
www.nalanscitrus.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven