Twee maal zo snel verpakken en geheel recyclebaar... Klanten van Ocado ontvangen voortaan drie appelrassen verpakt in de nieuwe etiketloze Pro-Produce verpakking. De omschakeling van bubbelplastic en etiket naar bedrukt karton voorkomt onnodig afval.
De introductie van de verpakking is het resultaat van een samenwerking tussen verschillende sectoren, waaronder de retailer, de telers OchardWorld en Peake Fruit, Ravenwood Packaging en ProPrint.
Voor de bestaande appelverpakking werd gebruikgemaakt van bubbelplastic dat het fruit moest beschermen en verspilling moest voorkomen. Het behoud van de productkwaliteit tijdens het veeleisender onlinebezorgingsproces had dan ook prioriteit bij de totstandkoming.
Dankzij deze nieuwe verpakking kan jaarlijks bijna 12 ton moeilijk recyclebaar plastic worden bespaard.
OrchardWorld testte diverse kartonnen verpakkingsalternatieven uit. De printtechniek die ten grondslag ligt aan deze verpakking betekende dat de verpakkingssnelheid kon worden verdubbeld, waardoor ook de efficiƫntie van het productieproces werd verhoogd. Daarnaast is het product beter te recyclen.
De nieuwe Pro-Produce-verpakking is een combinatie van een bedrukt kartonnen deksel en een geneste kartonnen tray waarbij de Ravenwood Linerless applicator de verpakking een premium uitstraling geeft en voorziet van het Ocado-logo.
Testen hebben uitgewezen dat de verpakking de appelen tijdens hun reis beschermt. Tevens voldoet de verpakking aan de recyclingstandaarden van het OPRL. Klanten kunnen beide verpakkingscomponenten samen recyclen.
"De Pro-Produce-verpakking stelt ons in staat om twee elementen te verwijderen die noodzakelijk zijn om moeilijk recyclebare plastic zakken uit onze toeleveringsketen te schrappen. De overstap naar karton maakt het mogelijk om onze doelstelling uitsluitend nog 100% recyclebare verpakkingen te gebruiken verwezenlijken. De deksel en tray bieden voldoende bescherming gedurende de toeleveringsketen van OrchardWorld en Ocado. We zijn blij met de hogere verpakkingssnelheid en duurzaamheid," aldus Mike Jobbins van OchardWorld.
Transitie naar 100% recyclebare verpakkingen
In het kader van onze strategie en als medeondertekenaars van het UK Plastic Pact streeft Ocado naar het verminderen van het plasticgebruik en stellen we ons ten doel om tegen 2023 uitsluitend nog 100% recyclebare verpakkingen voor huismerkproducten te gebruiken. De linerless technologie van Ravenwood voor verse AGF maakte het mogelijk om bubbelplastic te vervangen door een geheel recyclebaar kartonnen alternatief.
"Bij Ocado zijn we altijd op zoek naar manieren om afval te beperken en onze klanten duurzamere keuzes te bieden. We zijn dan ook blij om deze plasticvrije verpakking uit te kunnen rollen voor drie van onze bestverkochte appelmerken. Ons team werkt hard aan de ontwikkeling van nog meer innovatieve verpakkingen voor ons uitgebreide productassortiment."