Eén Poolse appelexporteur verwacht dit seizoen even succesvol te zijn als vorig jaar vanwege zijn vermogen om jaarrond appelen te leveren. Nu de aantallen groter zijn dan vorig jaar lijkt dit een haalbaar doel. Toch leunt de concurrentie ook niet achterover en zal Polen het op haar doelmarkten op moeten nemen tegen landen als Italië en Turkije.
Volgens Jakub Krawczyk, exportmanager bij Appolonia, zal het bedrijf dit seizoen ruim voldoende appelen beschikbaar hebben om haar klanten evenals vorig seizoen jaarrond van dienst te kunnen zijn. "We hopen dit seizoen de goede resultaten die we geboekt hebben met nieuwe partners op nieuwe markten, zoals in India, het Midden-Oosten en Europa, voort te kunnen zetten. Onze telers zijn het over één ding eens en dat is dat zij voldoende appelen kunnen leveren om klanten te voorzien van de gewenste kwaliteit en kwantiteit. We verwachten onze klanten het hele jaar door te kunnen bevoorraden, net zoals in het seizoen 2020/21."
Hoewel het weer schade heeft veroorzaakt in diverse boomgaarden in Polen, vertelt Krawczyk dat hij zich geen zorgen maakt over de kwaliteit. "Over het algemeen zou de kwaliteit van het fruit goed moeten zijn. We zijn dan ook zeer optimistisch over dit seizoen. We zien bijvoorbeeld dat Gala en Golden er momenteel prachtig uitzien in de bomen en we hopen dat hier tot het einde van het seizoen geen verandering in zal komen. Uiteraard zijn er plaatsen waar meer appelen van de bomen gevallen zijn door hagel of waar de oogst verwoest werd door stormschade. Dit is natuurlijk triest, maar we moeten wel bedenken dat Polen het grootste appelareaal in heel Europa heeft en dat de meeste telers nog grote aantallen fruit beschikbaar zullen hebben. Steeds meer appeltelers investeren in moderne beschermingssystemen en we zien de kwaliteit van de appelen met het jaar beter worden."
Krawczyk legt uit dat India wel eens een zeer belangrijke markt voor Poolse appelen zou kunnen worden. "Egypte en het Midden-Oosten zijn onze voornaamste markten, maar ook India heeft enorm veel potentie en we kijken er daarom naar uit om dit seizoen nog grotere aantallen naar deze markt te verladen dan voorgaande seizoenen. Dit zijn regio's die er qua cijfers het interessants uitzien, maar toch willen we ook goede contacten blijven onderhouden met onze Europese partners, omdat we altijd graag met hen samenwerken. Het blijft gissen, maar het lijkt erop dat Israël ook een goede nieuwe markt voor onze appelen zou kunnen zijn. Deze markt biedt grote mogelijkheden. Hij is niet ver weg, de kwaliteit van onze appelen wordt er gewaardeerd en zodra meer telers gecertificeerd zijn, zal het gemakkelijker worden om fruit naar deze markt te verzenden."
Ondertussen is er sprake van hevige concurrentie op de doelmarkten omdat hier ook Italiaanse en Turkse appelen worden afgezet. Krawczyk licht dit toe: "Je weet nooit wat er gedurende het seizoen zal gebeuren en het is daarom moeilijk te zeggen wat onze positie dit seizoen zal zijn. Het hangt allemaal af van naar welke markt je kijkt. Italië is heel sterk en levert appelen van hoge kwaliteit. Hun appelen hebben een enorme impact op de prijzen in de regio's waar wij ook appelen verkopen. We weten zo ongeveer met welke prijzen we rekening moeten houden als we naar hen kijken en we hopen dat we succesvol samen kunnen werken op dezelfde markten. Turkije is heel sterk op de Aziatische markt. We moeten haar positie op deze markt respecteren en ons best doen om ervoor te zorgen dat klanten ook voor Poolse appelen kiezen. Onze concurrenten zitten ook niet stil en het vinden van de juiste plaats voor ons fruit is een hele uitdaging. We hebben echter vertrouwen in onze eigen capaciteiten."
Het seizoen zal anders verlopen dan het voorgaande, omdat telers er minder op gebrand zullen zijn een groot deel van hun appelen in de bewaring te houden voor later in het seizoen. "Vorig seizoen wilden niet alle telers hun appelen in de eerste helft van het seizoen al afzetten. In plaats daarvan wachtten zij tot de tweede helft van het seizoen met het openen van hun koelopslag. Dit seizoen zal dat anders zijn, omdat er meer fruit beschikbaar is bij aanvang van het seizoen. Dit zal het afzettempo bevorderen. Desondanks zal er genoeg fruit zijn om jaarrond te kunnen leveren."
"Er is momenteel een discussie gaande over de prijzen voor industrieappelen. Telers klagen dat grote verwerkers te lage prijzen bieden. We hopen dat de definitieve prijzen tevredenstellend zullen zijn, omdat telers hun best doen om goed fruit te telen en beloond moeten worden voor hun harde werk. Niemand zou prijzen hoeven te accepteren die niet kostendekkend zijn. Appolonia is een bedrijf dat opgebouwd is door telers. We zetten ons daarom altijd in voor eerlijke prijzen voor de telersgemeenschap," zegt Krawczyk tot slot.
Voor meer informatie:
Jakub Krawczyk
Appolonia
+48 785 342 930
jakub.krawczyk@appolonia.pl
www.appolonia.pl