Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Renzo Priaccini, voorzitter van Macfrut, tijdens presentatie van beurs

"Nederland bedrijfsmodel voor export"

“We moeten naar Nederland kijken als een bedrijfsmodel voor export, meer dan naar Spanje. De Nederlanders drijven handel en exporteren over de hele wereld, maar zij worden daarbij gesteund door een geweldige logistiek en organisatie. Dit zijn dingen die Italië mist”, zei Renzo Piraccini, voorzitter van Macfrut, tijdens de persconferentie ter gelegenheid van de presentatie van de beurs (7-9 september 2021).

“Appelen, kiwi's en abrikozen zijn geschikt om verre markten te bereiken. Maar het ontbreekt ons aan een efficiënte organisatie. Een container die Italië verlaat, bereikt China bijvoorbeeld 5-7 dagen later dan een container die Spanje verlaat. Het is een kloof die overbrugd moet worden.”

In vergelijking met de verwachtingen voor Macfrut is er optimisme. De massale inentingscampagne op wereldniveau heeft een nieuwe impuls gegeven aan de internationale bewegingen, ook al zijn deze nog niet op het niveau van voor de coronacrisis. Een rechtstreeks getuigenis daarvan is het grote aantal buitenlandse deelnemers, dat ongeveer 20% van het totale aantal exposanten vertegenwoordigen.

Dit jaar zijn er een aantal nieuwkomers. Midden-Amerika met Cuba (groep van 10 bedrijven) en Panama (8 bedrijven), plus een grote delegatie uit de Dominicaanse Republiek, Chili en Colombia, alsmede een groep georganiseerd door Iila (Internationale Italiaans-Latijns-Amerikaanse Organisatie). Tot de nieuwkomers behoren ook de Kaukasus met Georgië (8 bedrijven), Libanon (10 bedrijven), Indonesië (4 bedrijven) en Vietnam (2 bedrijven). Het Afrikapaviljoen is bevestigd, met nieuwkomers uit Nigeria en Ivoorkust.

Waar het niet mogelijk is fysiek aanwezig te zijn, zal het platform van Macfrut Digital (macfrutdigital.com), waarop reeds bijna 10.000 marktdeelnemers uit de sector zich hebben ingeschreven, dit compenseren. Bovendien zal de show op maandag 6 september een belangrijke virtuele preview gewijd aan China hebben. De China-dag vindt plaats op het platform macfrutdigital.com en wordt georganiseerd in samenwerking met het Chinese overheidsorgaan voor de promotie van landbouwproducten ATPC (Agricoltural Trade Promotion Centre), met deelneming van 111 Chinese bedrijven.

Groenten en fruit, een strategische sector voor Italië
Groenten en fruit zijn een sleutelsector voor Made in Italy. Dit is goed voor 20% van de agrovoedingsindustrie, met 1,2 miljoen hectare groenten- en fruitteelt en 300.000 betrokken bedrijven. In waarde uitgedrukt is de sector goed voor €15 miljard, waarvan een derde bestemd is voor de export (de op één na grootste afzetmarkt voor wijn). Vorig jaar is de uitvoer van groenten en fruit met +3,8% gestegen, tegenover een gemiddelde van +2,5% per jaar tussen 2014 en 2019 (Bron: Nomisma Observatory for Cia).

Op wereldniveau staat Italië in de top 10 van exporteurs van verse groenten en fruit, met een omzet van €5 miljard op buitenlandse markten en een groei van 32% in tien jaar. Binnen Europa is Italië de tweede grootste teler.



Italianen zijn de grootste fruitconsumenten en de op twee na grootste groentenconsumenten van Europa. 90% van de mensen eet dagelijks groenten of fruit, waarvan 57% gemotiveerd is door het feit dat het gezonde producten zijn, noodzakelijk voor een evenwichtige voeding (Focus Ortofrutta Nomisma). Wat de consumptiemomenten betreft, eet 1 op de 3 Italianen fruit buiten de maaltijden om. Tijdens de lockdown is de consumptie van fruit met 20% en van groenten met 13% gestegen.

Ten slotte is er de biologische landbouw, die het land tot de wereldleiders maakt: 28% van de nationale groenten- en fruitbedrijven telen biologisch en 36% leggen zich toe op geïntegreerde productie.

Publicatiedatum: