Over slechts een paar weken zal het Indiase okraseizoen van start gaan. Eén exporteur verwacht grotere aantallen te exporteren aangezien hij dit seizoen klanten op nieuwe markten hoopt te bereiken. De hoge kosten voor het per luchtvracht verzenden van okra blijven echter een groot probleem, hoewel passagiersvluchten wel hervat zijn.
Volgens Manoj Barai, directeur van het Indiase AGF-exportbedrijf M.K. Exports, zal het Indiase okraseizoen niet beginnen voor het Europese product van de Europese markt is verdwenen. "Het Indiase okraseizoen is nog niet begonnen, omdat er momenteel nog product uit Italië, Spanje en Jordanië op de Europese markt in omloop is. Deze producten zijn zeer goedkoop vergeleken met Indiase okra. Dit betekent dat we nog even geduld moeten hebben. We verwachten dat het okraseizoen in de derde of vierde week van september van start zal gaan."
Barai heeft een nieuw exportdoel voor het bedrijf gesteld en is van plan om dit seizoen 700 ton okra te exporteren. "We verwachten dit jaar meer okra te verladen dan vorig seizoen omdat we nieuwe markten hebben ontwikkeld naast onze bestaande markten in Europa. Onze belangrijkste markten zijn het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Nederland. Voor het komende okraseizoen staat ons exportdoel op 700 ton okra. We hopen dit seizoen ook in contact te komen met nieuwe afnemers, die ons zullen helpen om deze doelstelling te behalen."
Nu de prijzen in Europa zeer laag zijn, is de vraag naar Indiase okra nog niet op het gewenste niveau. Barai verwacht echter dat de situatie tegen oktober aanzienlijk verbeterd zal zijn. "Op dit moment is de vraag naar okra zwak vanwege kwaliteitsproblemen en hoge prijzen, omdat in India het regenseizoen nog niet voorbij is. Over een maand zal hierin verandering komen en zal de vraag naar Indiase okra weer aantrekken omdat we een product van hogere kwaliteit tegen een betere prijs aan kunnen bieden. We denken dat dit omstreeks oktober het geval zal zijn."
Hoewel er wel weer passagiersvluchten vanuit India vertrekken, zijn de luchtvrachttarieven nauwelijks gedaald. Barai legt uit dat luchtvaartmaatschappijen niet bereid zijn te compenseren vanwege de verliezen die zij hebben geleden als gevolg van de pandemie. "De luchtvrachttarieven zijn gestaag gestegen, ondanks het feit dat er weer geregeld passagiersvluchten vertrekken. We hebben luchtvaartmaatschappijen gevraagd om hun tarieven te verlagen aangezien we werken met essentiële, verse AGF, maar het ziet ernaar uit dat zij niet bereid zijn de tarieven te verlagen, omdat ze de laatste 18 maanden forse verliezen hebben geleden vanwege de Covid-19-pandemie. We rekenen de komende maanden echter wel op redelijke luchtvrachttarieven zodat de handel gewoon door kan gaan," zegt hij tot slot.
Voor meer informatie:
Manoj Barai
M.K. Exports
mkexports.04@gmail.com
www.mkexport.co.in