Aad van Dijk, The Greenery Growers:

"Stap naar jaarrond Hollands zachtfruit bij retail mooie ontwikkeling voor onze telers"

Tholen - Na jarenlang in de kasgroentensector actief te zijn geweest, is Aad van Dijk sinds afgelopen jaar commercieel verantwoordelijk voor Fruit bij The Greenery. Meteen volgde een memorabel jaar. "Hittegolven, kou, extreme regenval, periodes waar alles tekort en alles te veel was. We hebben het gelijk allemaal in één jaar meegemaakt."

Inmiddels is de rust weer enigszins weergekeerd op de zachtfruitmarkt. "Traditioneel is de vraag in deze tijd van het jaar niet spectaculair. De keuze voor de consument is reuze met een groot fruitaanbod. Tegelijkertijd blijft de algehele afzet redelijk doorlopen", vertelt Aad. "Je ziet dat de omzet bij de retail in zijn algemeenheid iets teruggelopen is na het absolute topjaar van vorig jaar. Daarentegen is de verkoop richting horeca en foodservice weer grotendeels hersteld. Ik schat dat die weer op 80/85% zitten en daarmee zit er over de hele linie nog steeds groei in de zachtfruitcategorie."

"Op de aardbeienmarkt ligt de prijs de laatste twee weken wat te laag voor het mooie. Maar daarvoor hebben we prijstechnisch een prima seizoen gehad, wat het over de hele linie weer een mooi aardbeienjaar maakt. Ik verwacht dat de aardbeienmarkt snel weer zal opkrabbelen, omdat er meer ruimte komt voor export. In onze afzetlanden houden de lokale teelten langzaam op en die vraag kunnen wij mooi invullen met onze kasaardbeien."


Inspire

Het kasaardbeienareaal van The Greenery is dit jaar licht gegroeid door het binden van extra volume. Op rasniveau heeft de The Greenery met haar telers fors ingezet op een aantal nieuwkomers, waaronder de Inspire, die zowel kwalitatief als in het rendement voor de teler erg goed presteert. "Deze aardbei heeft een goede smaak en uitstalleven. Daar komen de klanten voor terug", vertelt Aad.

"De frambozenmarkt is bij ons beter in balans dan vorig jaar. Er is een goede vraag naar frambozen en kwalitatief hebben we een goed seizoen. De Lagorai heeft zijn vaste plek in het schap verworven en de vraag naar dit ras wordt steeds groter. Een grote Nederlandse retailer omarmt dit ras inmiddels voor het tweede jaar."


Lagorai

"Voor de kersen is het helaas kwalitatief een erg moeilijk seizoen geweest. Tijdens de hoogtepunt van de pluk kregen we het noodweer, wat plaatselijk voor veel schade heeft gezorgd. Daarmee bleef het volume kwalitatief goede kersen vrij laag, bleef de consumptie achterwege en was het lastig om goede acties in te plannen. Ook het pruimenseizoen is kort en heftig. We zitten nu in een periode waarin het aanbod piekt. Gelukkig is de vraag goed", vervolgt Aad.

Het Hollandse seizoen voor de blauwe bessen is redelijk traag op gang gekomen, doordat er een grote aanvoer is vanuit Oost-Europa. Dit geeft veel druk geeft op de Europese markt. Inmiddels komt de eerste Peruaanse import op de markt, wat ervoor zorgt dat de markt voor blauwe bessen behoorlijk onder druk blijft staan. "Gelukkig geven retailers en kopers steeds vaker de voorkeur aan het Nederlandse product," vertelt de commercieel manager.

"De rode bessen zijn inmiddels geplukt en waar die vraag vorig jaar door Corona achterbleef, is die markt weer redelijk goed hersteld. Vorig jaar waren we te afhankelijk van de retail, nu de vraag vanuit horeca en foodservice weer herstellende is, neemt de vraag naar rode bessen ook weer toe. We zien kansen voor rode bessen in het najaar en zullen met ondersteunende promoties de rode bessen onder de aandacht brengen bij klant en consument."

Nieuwe standaard in het zachtfruitsegment
Vanaf dit seizoen herpositioneerde The Greenery haar kwaliteitsblokken in het zachtfruit om een nieuwe standaard in het zachtfruitsegment te zetten. "We zijn blij dat we deze lijn hebben ingezet om de kwaliteitsstandaard verder te verhogen. Zachtfruit is een steeds meer volwassen productcategorie, waarbij je je kunt onderscheiden met het juiste product op de juiste plaats. Daar paste deze professionaliseringsslag in", vertelt Aad. "Een duidelijke trend is dat de Hollandse retail steeds meer kiest voor jaarrond Hollandse aardbeien in het schap. Wat overigens niet wil zeggen dat ze ook geen importaardbeien meer verkopen. Maar voor de Nederlandse sector is dit een mooie ontwikkeling. Als er een Hollandse aardbei of framboos in het schap ligt, is er tenslotte minder ruimte voor wat anders."

Uitbreiding naar meer biologisch zachtfruit ligt volgens Aad niet voor de hand. "Als je al ziet hoe gigantisch groot de uitdaging voor telers is om met de huidige middelen een goed product op de markt te brengen, dan zullen weinig telers te porren zijn om naar de teelt van bio-aardbeien over te stappen. De gangbare telers hebben grote stappen gezet naar een schone teelt, maar die laatste paar procent naar biologische teelt brengen zoveel kosten, inspanning en risico met zich mee, dat de animo niet groot is. De gemiddelde consument zal die meerprijs ook niet betalen. Zeker als je bedenkt dat de toenemende kosten voor onder meer gas, arbeid, plantmateriaal en kunstmest ook een keer doorgevoerd moeten worden in de verkoopprijs."

Voor meer informatie:
The Greenery Growers
Aad van Dijk
+31 (0)650 214 808
A.vanDijk@thegreenery.com
www.thegreenery.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven