Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Normec Foodcare

Zo bereik je een goede kwaliteit van bananen

De zomervakantie loopt ten einde en dat betekent voor scholieren weer terug naar school. Met het heropenen van de scholen neemt ook de verkoop van bananen traditiegetrouw weer toe. Een goed moment om even stil te staan bij het enorme belang van bananen in de AGF-categorie en de kwaliteit van bananen, stelt Normec Foodcare in deze blog.

Bananen zijn een belangrijke en zeer stabiele categorie op de AGF-afdeling. Bananen behoren tot de beste verkochte artikelen in de supermarkt. Elk jaar worden er over de hele wereld meer dan 100 miljard kg bananen gegeten. In veel Europese landen ligt de consumptie boven de 8 kg per persoon per jaar.

Wat vindt de consument kwalitatief belangrijk? Een egale gele kleur in de winkel en een goede houdbaarheid na aankoop zijn de belangrijkste kenmerken. Niets is zo frustrerend voor een consument als bananen die binnen twee dagen bruin worden of bruine vlekken krijgen. In jargon noemen we deze vlekken “sugar spots”.



Belangrijk voor herhaalaankopen is de smaak
Interessant genoeg hangt het commerciële succes van bananen slechts af van één variëteit: Cavendish. Bij andere AGF-groepen heeft veredeling en rasontwikkeling voor smaakdifferentiatie gezorgd. Maar bij bananen hebben we nog steeds te maken met maar één smaakprofiel: de Cavendish-bananensmaak.

Hoe zorgen we dan voor een optimale Cavendishsmaak?
De meeste bananen die in Europa verkocht worden komen uit Midden- en Zuid-Amerika. De bananen die in Nederland en België verkocht worden komen meestal uit Costa Rica, Panama, Colombia of Ecuador.

Om goede bananen de supermarkt in te krijgen is timing cruciaal. Tussen oogst en aankomst in Europa zit ongeveer 3 weken, waarna het fruit in ongeveer 7 dagen gerijpt wordt.

Er zijn een paar factoren die de smaak van bananen rechtstreeks veranderen:

  • Later oogsten. In de tropen wordt het zetmeelgehalte van bananen hoger naarmate ze langer aan de plant blijven zitten en dit resulteert in een hoger suikergehalte na rijping. Bananen die dichterbij de verkoop worden geproduceerd, hebben vaak een hoger suikergehalte als ze volledig rijp zijn.
  • Langzaam en onder zeer gecontroleerde omstandigheden rijpen verbetert de smaak en de houdbaarheid.
  • Minimaliseren van uitdroging na het rijpen helpt de smaak van rijpe bananen te behouden.

Het is complex om een constant hoge kwaliteit van bananen te behouden. Oogstprotocollen in de tropen, rijpingsprogramma’s in de Europese rijpcentra, volumeplanning in de hele toeleveringsketen en de behandeling van bananen in de supermarkt spelen allemaal een belangrijke rol. Voor een product dat tot de grootste artikelen in de supermarkt behoort is goed kwaliteitsmanagement dan ook cruciaal.

Kwaliteit en beschikbaarheid van groente en fruit fluctueren doorlopend. Naast dagelijkse werkzaamheden zoals het keuren van AGF zijn er nieuwe uitdagingen. Denk aan het reduceren van verpakkingsmaterialen, de toenemende focus op smaak, de AGF-kennis van nieuw personeel, het verbeteren van specificaties, het optimaliseren van seizoensovergangen en de introductie van nieuwe teelttechnieken.

In deze complexe groente- en fruitwereld geeft Normec Foodcare  grip op de kwaliteit van AGF. Dit doet het bedrijf door:

  • Monitoren van kwaliteit in de supermarkt
  • Productvergelijkingen
  • Houdbaarheidstesten
  • Smaakonderzoek
  • Winkelinspecties
  • Productspecificaties
  • Detachering keurmeesters & kwaliteitsmanagers
  • Opleidingen kwaliteit AGF

Voor meer informatie:
Normec Foodcare
+31 (0)88 848 20 20
normecfoodcare.com

Publicatiedatum: