Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

BASF en Valstar delen met succes 'gevoelige informatie'

Tholen - AGF-handelsbedrijf Valstar Holland en groentenveredelings-bedrijf BASF Vegetable Seeds zitten allebei aan een kant van de keten. Toch zijn beide partijen samen gaan zitten om samen te werken. Het eerste sprekende resultaat is een nieuwe verpakking en positionering voor Intense-tomaten. 

Hans Driessen, Consumer & Customer Manager bij BASF Vegetable Seeds, en Henny van de Wetering, Trade Marketeer bij Valstar, geven antwoord op vijf vragen die de aankondiging van de samenwerking oproept. 

Wat was de directe aanleiding voor de samenwerking?
"Valstar en BASF hebben eenzelfde visie hoe gezonde, duurzame en aantrekkelijke groenten te ontwikkelen en te positioneren in de markt. Daarbij ligt de focus op consument én keten. Door gericht samen te werken in vooraf bepaalde focuscategorieën en markten kun je tot hele mooie resultaten komen, voor de gehele keten. En dat je daarmee ook nog kennis en kosten kunt delen is mooi meegenomen."

Staan jullie dankzij de samenwerking samen nu ook sterker ten opzichte van bijvoorbeeld afnemers zoals supermarktketens?
"Het is niet per se sterker staan, maar juist meer en gefundeerde informatie beschikbaar maken op basis waarvan we het 'handelskanaal' overtuigen voor onze gezamenlijke ideeën te kiezen. Het gaat erom dat we gezamenlijk een categorievisie hebben en ontwikkelen en met producten en ideeën komen waarmee we in staat zijn om waarde aan de categorie toe te voegen."


De nieuwe verpakking voor de Intense-tomaat waarmee BASF en Valstar vooral ook niet-kopers de voordelen van de tomaat willen laten zien.

Bij de aankondiging van de samenwerking en het resultaat van het project voor levering, branding en verpakking van Intense-tomaten maken jullie er melding van dat het bij de samenwerking nodig was om 'vaak gevoelige informatie en vergaarde kennis' te delen. Dat is volgens jullie gebeurd met een 'open dialoog' als resultaat. Wat moest er zoals gedeeld worden aan 'gevoelige' informatie?
"Zowel BASF als Valstar hebben in het verleden afzonderlijk onderzoeken gedaan naar koopgedrag van bijvoorbeeld de tomatencategorie ter onderbouwing van positionering van de Intense-tomaat. In het begin van een samenwerking voelt dat onwennig om te delen, naarmate je hierover vaker spreekt en uitlegt wat je wel en niet zou kunnen delen, creëer je vertrouwen. En gezamenlijk kom je uiteindelijk verder."

Als sprekend resultaat van de samenwerking springt de nieuwe verpakking van de Intense-tomaat in het oog. Wat is er nieuw aan de verpakking deze tomaten?
"Naast de duurzaamheidsaspecten van de switch van plastic naar karton is ook het design en de positionering aangepast na een gezamenlijk uitgevoerd consumentenonderzoek. Met deze nieuwe verpakking willen we de consument inspireren hoe deze tomaten te gebruiken en vooral voor niet-kopers de voordelen van deze tomaat laten zien."

Naast samenwerking aan het 'project Intense-tomaat' werken jullie ook aan soortgelijke projecten voor andere gewassen. Kunnen jullie een tipje van de sluier lichten? Met andere woorden, welke gewassen of producten moeten we in de gaten houden?
"Met een knipoog: Dat is nog ‘gevoelige’ informatie."

Voor meer informatie:  
Hans Driessen
BASF Vegetable Seeds
hans.driessen@vegetableseeds.basf.com 
www.nunhems.nl   

Henny van de Wetering 
Valstar
h.vandewetering@valstar.nl
www.valstar.nl

Publicatiedatum: