Logistiekdienstverlener DPD Zwitserland, het e-vrachtwagenmerk Futuricum en bandenproducent Continental hebben met in totaal 1.099 kilometer de Guinness World Records (TM)-titel behaald voor de langst gereden afstand met een elektrische vrachtwagen zonder tussentijds opladen. Voor het record gebruikten de partners een elektrische vrachtwagen die sinds een half jaar in het leveringsverkeer wordt ingezet en zo bewezen ze dat duurzame, energie- en kostenefficiënte elektromobiliteit in de transportbranche geen mobiliteitsconcept van morgen is, maar nu al realiteit is op de Europese autowegen.
Recordvoertuig met een accu met een hoge capaciteit en efficiënte banden
Voor het record werd een Futuricum-truck ingezet, die voor DPD Zwitserland in het regionale verkeer wordt ingezet. "Voor DPD Zwitserland hebben we een Volvo FH omgebouwd naar een elektrische aandrijving. Nu heeft de 19-tonner meer dan 680 pk en met een capaciteit van 680 kilowattuur de grootste vrachtwagenaccu van Europa aan boord", zegt Adrian Melliger, directeur van Designwerk Products, het bedrijf achter het merk Futuricum.
Bovendien kozen de drie partners voor de Continental banden van het type EfficientPro, die een bijzonder lage rolweerstand hebben. "Door de opkomst van de elektromobiliteit is de betekenis van banden met een bijzonder geoptimaliseerde rolweerstand steeds meer in de focus komen te staan", zegt Hinnerk Kaiser, leider bandenontwikkeling bus- en vrachtwagenbanden bij Continental. "Onze vrachtwagenbanden kunnen een hoog kilometeraantal afleggen en bieden een uitgesproken lage rolweerstand. Dat zijn de belangrijkste eigenschappen voor het economisch gebruik van elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigen. De EfficientPro is een beproefd model dat in het bijzonder voor langeafstandstransport ontwikkeld werd en waarbij de reikwijdte en een lage rolweerstand op de voorgrond staan."
In 23 uur met 392 rondes 1.099 kilometer afleggen
De beste recordomstandigheden vonden de partners in de buurt van Hannover, op het hogesnelheidcircuit van het Contidrom, de eigen testbaan van Continental. Het is een 2,8 kilometer lange, ovale testbaan voor Continental-banden. In totaal legden twee bestuurders in ploegen van elk 4,5 uur in totaal 392 rondes af met een gemiddelde snelheid van 50 km per uur, wat een realistische gemiddelde waarde in het dagelijks gebruik is. De weersomstandigheden waren in het begin met een buitentemperatuur van 14 graden Celsius en een grondtemperatuur van slechts circa 23 graden Celsius niet ideaal. Daarnaast blies de wind met gemiddeld 18 km per uur en windvlagen van tot wel 40 km per uur. En desondanks mochten de partners na bijna 23 uur de Guinness World Records (TM)-titel langst gereden afstand met een elektrische vrachtwagen zonder tussentijds opladen claimen met 1.099 gereden kilometers.
Prestatievermogen officieel gedocumenteerd
Met het record hebben de partners een gemeenschappelijk signaal gegeven voor een toekomst met duurzame aandrijvingen in het leveringsverkeer en de geschiktheid van huidige technologieën voor dagelijks gebruik gedemonstreerd: "We hebben al vroeg besloten om in elektromobiliteit te investeren. De Futuricum truck is sinds ongeveer een half jaar tussen het depot in Möhlin bij Basel en het distributiecentrum bij Buchs (Zürich) onderweg", zegt Marc Frank, Strategy & Innovation Director bij DPD Zwitserland. "De dagelijkse afstand van circa 300 kilometer kan deze e-truck uitstekend aan, zonder problemen. We zijn trots dat we het prestatievermogen nu officieel konden documenteren."
Voor meer informatie:
www.continental-reifen.de