Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
José Antonio Alconchel, CEO van Alcoaxarquía:

"Dit jaar zijn de prijzen voor de eerste Spaanse mango's eerder matig"

De langverwachte mango’s uit de Zuid-Spaanse provincie Malaga liggen weer in het schap. "Op de teeltbedrijven in de Axarquía-streek hebben we al enkele partijen vroege Tommy Atkins geoogst en deze week gaan we ook van start met de pluk van de eerste Osteens. Maar dat zal maar op enkele percelen gebeuren, namelijk daar waar ze al de optimale Brix-graad hebben bereikt. Het echte seizoen gaat eigenlijk pas van start aan het einde van week 36, zo rond 8-10 september", legt José Antonio Alconchel, CEO van Alcoaxarquía, uit.

"De eerste mango’s zijn dus al de deur uit en we zien dat de markt veel interesse toont in het Spaanse product. Bovendien is de kwaliteit dit jaar zeer goed, veel beter dan vorig jaar. Het fruit heeft een mooie kleur en de maten zijn groter dan in voorgaande jaren", vertelt hij.

De mango's uit Malaga bereiken de markt net wanneer Senegal zijn seizoen aan het afronden is, maar ze moeten in het schap wel het Braziliaanse fruit naast zich dulden. "Braziliaanse mango's worden verkocht tegen € 3 à € 4 per karton. Daar kunnen wij niet tegenop, maar we hebben het voordeel van de nabijheid en de kwaliteit. Spaanse en Braziliaanse mango’s hebben zelfs hun eigen afzetkanalen: Braziliaanse mango's liggen meer bij discounters in het schap en onze mango's worden verkocht in andere supermarkten die hogere eisen stellen, zoals Intermarché, Carrefour of Rewe. Je kan een Palmer die vanuit Brazilië per boot wordt vervoerd niet vergelijken met een boomgerijpte Osteen uit Spanje", zegt José Antonio.

"Dit jaar zien we echter dat de prijzen van alle producten wat evenwichtiger zijn dan vorig jaar, ook die van mango en avocado. Tijdens de pandemie was er een hausse, maar ik denk dat de prijzen nu gewoon weer wat stabiliseren. Dit jaar zijn de prijzen voor mango’s aan het begin van het seizoen gematigder en liggen ze onder de waarden van de afgelopen twee jaar. We betreden de markt vrijwel direct met prijzen die je normaal midden in het seizoen ziet."



Alcoaxarquía heeft dit jaar zijn mangoteelt in Spanje met 10 tot 15% uitgebreid. Het fruit uit de Axarquía-streek zal aangeboden worden tot en met november en daarna schakelt het bedrijf over op de mango's van eigen teelt in Peru. Daar heeft het overigens ook percelen liggen voor die andere belangrijke fruitsoort in het assortiment: avocado.

"Momenteel brengen we onze avocado's uit Peru op de markt en daar gaan we nog een maand mee door totdat we eind september kunnen beginnen met het Spaanse product, te beginnen met Bacons", legt de CEO van Alcoaxarquía uit.

Het bedrijf uit Malaga heeft in de eerste helft van dit jaar zijn omzet met niet minder dan 40% zien stijgen. Dit is al het derde opeenvolgende jaar van groei en dat heeft Alcoaxarquía de impuls gegeven om te investeren in nieuwe projecten in de twee landen waar het actief is.

"In Spanje hebben we ervoor gekozen om te diversifiëren qua teeltgebieden. We kijken daarbij naar andere Andalusische provincies zoals Huelva, Cádiz en Granada. We doen dat omdat we in Malaga problemen hebben met de watervoorziening. Onlangs nog hebben we een perceel aangeplant in de provincie Huelva. In Peru, waar ons teeltareaal 600 hectare beslaat, hebben we een nieuw pakstation gebouwd met een capaciteit van 500 containers voor het volgende seizoen."

De investeringen die het bedrijf uit Malaga doet hebben echter niet alleen betrekking op het subtropische fruitsegment. "We hebben nu nieuwe faciliteiten ter beschikking om ons biologisch citrus te verwerken en ze uit de avocadolijn te halen die we hadden. Die hebben we trouwens ook gemoderniseerd", legt José Antonio Alconchel uit.

Dit jaar zal Alcoaxarquía 30% meer biologische sinaasappelen uit Andalusië hebben en zal het voor het eerst bio-citroenen in het aanbod opnemen. "In de Valenciaanse Gemeenschap wordt een daling van de citrusproductie verwacht als gevolg van slechte weersomstandigheden en cotonet, maar in Andalusië gaan we ongeveer 5% meer opbrengst hebben dan vorig jaar", berekent José Antonio. "En dan heb ik het vooral over de late rassen, want vorig jaar dook er daar een probleem op. In het biologische citrussegment komt de concurrentie uit Griekenland, maar het voorbije seizoen was er daar maar weinig fruit, dus ondanks het probleem waar we mee te kampen hadden is dat seizoen uiteindelijk toch nog goed verlopen."

"Als we kijken naar de totale investering die we in Peru en Spanje hebben gedaan, dan spreken we over meer dan € 2,5 miljoen. Voor ons is dit een manier om onze concurrentiekracht in stand te houden. We hebben verder een geweldig team van professionals van wie de neuzen allemaal dezelfde kant op staan. Iedereen wil steeds bijdragen aan de groei ondanks alle tegenslagen waarmee we te maken hebben gehad, van de pandemie tot de politieke problemen in Peru", besluit de CEO van Alcoaxarquía.

Voor meer informatie:
José Antonio Alconchel 
Alcoaxarquía
+34 607396517
joseantonio@alcoaxarquia.es 
www.alcoaxarquia.com

Publicatiedatum: