Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frans Isbouts, kwaliteitscontroleur bij Kiwa:

"Bij kwaliteitsbeoordeling groente en fruit draait het om vertrouwen"

Bij kwaliteitsbeoordeling groente en fruit draait het om vertrouwen
Glimmende appels, sappige peren, volle bloemkolen, felrode tomaten… het assortiment van Nederlandse groente- en fruitwinkels en supermarkten is doorgaans een lust voor het oog en blinkt uit in kwaliteit en variatie. Maar achter die goedgevulde schappen gaat een gedegen proces vooraf van Europese kwaliteitsnormen en keuringen. Frans Isbouts, kwaliteitscontroleur bij Kiwa, vertelt er in deze bijdrage meer over.

Verse groenten en fruit, die binnen de EU worden gekweekt, verhandeld en geëxporteerd, moeten voldoen aan Europese handelsnormen. Deze normen zijn vastgelegd in de Europese verordeningen 543/2011 en 1333/2011 en bevatten kwaliteitseisen en voorschriften voor de manier waarop de aanduiding – informatie over onder meer land van oorsprong, kwaliteitsklasse en sortering – op het product moet zijn aangebracht. In Nederland controleert het Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB) of deze handelsnormen worden nageleefd.

Onafhankelijk expert
Voor inspecties en monsternames ‘in het veld’ richtte het KCB in 1997 Agro Quality Support (AQS) op. Vanaf 2015 opereert AQS onafhankelijk van het KCB, sinds 2020 onder de vlag van de Kiwa Group. ‘Kiwa AQS staat bekend als onafhankelijk expert op de volle breedte van de groente- en fruitsector’, vertelt Frans Isbouts. ‘Tot onze klantenkring behoren niet alleen telersverenigingen en handelsbedrijven, maar ook verwerkers, sorteer- en pakstations en natuurlijk retailers. Al die bedrijven ondersteunen we met monsternames, winkel- en leveranciersbeoordelingen,  houdbaarheidscontroles en kwaliteitsinspecties.’

Kwaliteitsbewaking
Kiwa wordt volgens Frans vaak ingeschakeld in het kader van continue kwaliteitsbewaking, als onafhankelijke ‘vinger aan de pols’ of in geval van onduidelijkheid of onenigheid tussen bijvoorbeeld leverancier en afnemer. Maar hoe gaat zo’n kwaliteitsinspectie nu precies in zijn werk? Frans geeft als voorbeeld een recente opdracht waarbij Kiwa door een toeleverancier van paprika’s werd gevraagd om te controleren of een partij vruchten daadwerkelijk niet aan de eisen voldeed, zoals de afnemer beweerde. ‘Dat ging om een partij van drie pallets paprika’s, dus driehonderd dozen van elk vijf kilo. Volgens de afnemer voldeden de vruchten niet aan de Klasse I-kwaliteitseisen en het was aan mij om vast te stellen of hij daarin gelijk had.’

Penetrometer en refractometer
En dus ging Frans op locatie aan de slag met het steekproefsgewijs controleren van de partij paprika’s. ‘In dit geval ging het om het formaat van de vruchten, dus dan is het een kwestie van een representatieve hoeveelheid uit de partij halen en die na te meten met een meetlat. Maar in uitzonderlijke gevallen kan het ook gaan om bijvoorbeeld de kleur of het suikergehalte van een product. Daarvoor maak ik dan gebruik van andere gereedschappen. Zo heb ik ook altijd kleurstalen en formaatsjablonen bij me. De stevigheid van een product kan ik meten met een penetrometer, een apparaatje dat de kracht waarmee ik het tegen een vrucht druk omzet in een bepaalde waarde. Het suikergehalte van een product kan ik meten met een refractometer. Daarbij deponeer ik een paar druppels sap op een prisma, waarna ik aan de hand van de brekingsindex kan bepalen hoeveel suiker het product bevat.’  

Veeleisende consument
In het geval dan de partij paprika’s constateerde Frans dat deze wel degelijk voldeden aan de geldende eisen en dat klagende afnemer dus géén gelijk had. ‘Je merkt dat de consument steeds veeleisender wordt en dat de lat bij retailers dus steeds hoger komt te liggen. Uiteindelijk draait het natuurlijk om geld, dus er staat veel op het spel.’ Toch maakt Frans het maar sporadisch mee dat zijn oordeel in twijfel wordt getrokken. ‘Op de eerste plaats werken we natuurlijk volgens kwaliteitseisen die voor iedereen helder en inzichtelijk zijn’, zegt Frans. ‘Bovendien zijn we als Kiwa een bekende naam in de branche. Men kent ons als een onafhankelijke partij met veel ervaring, kennis van zaken en een gedegen aanpak. Onze klanten vertrouwen ons en dat is natuurlijk cruciaal in ons werkgebied.’

Voor meer informatie:
Kiwa AQS
+31 (0)88 30 88 500
info@kiwa-aqs.nl 
www.kiwa.com 

Publicatiedatum: