Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Avocado Quality Summit

Er is nog groeimarge voor nieuwe rassen en goed gerijpte avocado's

Beter beheer van de supply chain. De ontwikkeling van de categorie. Afval minimaliseren. Dit zijn slechts enkele onderwerpen die aan bod kwamen tijdens de virtuele Avocado Quality Summit van afgelopen vrijdag, georganiseerd door het in Chicago gevestigde Hazel Technologies.


Verkooptrends
Anne-Marie Roerink van 210 Analytics stak van wal op het webinar met een sessie over de verkooptrends. Ze merkte op dat de totale afzet van vers fruit in de eerste zes maanden van 2021 boven het niveau van 2020 lag en 16% boven dat van 2019.

Ook de afzet van avocado's is gestegen. "We hebben 1% meer kilo’s avocado’s verkocht in de eerste helft van dit jaar in vergelijking met het eerste semester van 2020. Maar de omzetgroei loopt wat achter door de prijsdaling", aldus Roerink. In 2019 was de gemiddelde prijs per pond € 2,18. In 2020 daalde de prijs naar € 1,95 en dit jaar werd in de eerste zes maanden gemiddeld € 1,93 gehaald. "De prijzen stijgen weer een beetje, maar we hebben vandaag nog steeds lagere prijzen dan in de afgelopen jaren."

De penetratiegraad van avocado's wat de huishoudens betreft ligt op ongeveer 60%. "Het viel een beetje tegen. Er werd niet veel gereisd. Mensen kochten in de eerste zes maanden van 2021 net zo vaak avocado's als in 2020, maar ze gaven ongeveer 2% minder uit. Dit is de oorzaak van de daling in deze categorie", merkte Roerink op. Maar de verkochte volumes per winkel en per week liggen wel stabiel op meer dan 500 pond. "Dat moet een mooie richtlijn zijn om nog een tandje bij te steken en te zien welke andere consumptiemomenten mogelijk zijn om die lijn vast te houden en ook extra pieken te halen", zei Roerink.

Photo: 210 Analytics 

Nieuwe rassen vallen op
Roerink merkte op dat terwijl de Hass-avocado het grootste deel van de markt voor zijn rekening neemt, er ook nieuwe rassen aan het opkomen zijn zoals Cocktail en Pinkerton. "Het gaat hier maar om heel erg kleine volumes, maar ze stimuleren wel de groei en dat is iets waar we zeker rekening mee moeten houden om nieuwe consumptiegelegenheden op gang te brengen", zei Roerink. Andere consumententrends zijn onder meer de aanhoudend sterke afzet van producten met een vast gewicht en de toenemende belangstelling voor biologische avocado’s.

Er blijven zich ook mogelijkheden aanbieden om de categorie verder te laten groeien. "Mensen vinden het leuk om tips te krijgen van hun AGF-afdeling en avocado is het geknipte product om mensen iets bij te leren over rijpheid, hoe ze thuis hun fruit kunnen rijpen, enz.", zei Roerink.

Men kan ook aandacht besteden aan info over gelegenheden voor het gebruik van avocado's. "We snacken allemaal zoveel meer dan voorheen. Ook avocado's kunnen een groeimotor zijn voor de snacktrend", vertelde Roerink. "Het middagmaal is de maaltijd die het meest onderhevig is aan wijzigingen tijdens de pandemie. Mensen hebben niet zoveel tijd om aan de lunch te besteden. De focus ligt dan ook op snelle sandwiches en salades en daar ligt een grote kans voor avocado’s."

De juiste rijpheid is een belangrijk aspect. "Avocado's hebben een uniek rijpingspatroon. Ze rijpen niet aan de boom zoals ander fruit. Ze worden gevoelig voor ethyleen zodra ze geplukt zijn en het rijpingsproces kan sterk variëren van avocado tot avocado", zegt Dr. Steven Sargent, professor Horticultural Studies aan de Universiteit van Florida.

Photo: 210 Analytics 

Oogstrijpheid
Sargent merkte op dat het op de markt brengen van hoogwaardige avocado's vereist dat ze met de juiste rijpingsgraad worden geoogst en verwerkt. "Ze moeten met ethyleen behandeld worden voor een gelijkmatige rijping en daarna snel afgekoeld worden tot de laagst mogelijke veilige temperatuur. Tijdens het transport moet de aanbevolen temperatuur steeds worden gehandhaafd en er kunnen ook ethyleenblokkers worden gebruikt", voegt hij eraan toe.

Rijping is uiteraard ook een belangrijk aandachtsgebied voor retailers. "In de retail leeft er altijd de angst om het product te lang te laten liggen vanwege de rijpheidsfactor", zei Dick McKellogg, oprichter van MCK Produce Consulting en voormalig verkoopdirecteur van het departement Groenten, Fruit en Bloemen bij Lowe's Foods, tijdens de paneldiscussie. "De grootste vrees is te veel ruimte toe te kennen aan avocado's, want als ze eenmaal rijp zijn, kun je in een hachelijke situatie terechtkomen wat betreft productverlies."

Op basis van zijn ervaring in de retail merkte McKellogg op dat er inspanningen worden geleverd om programma’s op te stellen om het fruit ready-to-eat te maken. "Dat werkt goed. Dat is iets waar je ook de logistiek moet in betrekken. Maar je moet vooral kijken hoe je inkoopt: wie zal de voorrijping voor je doen. Maar uiteindelijk is het een win-win-situatie", zei hij.

Desiree Morales van het bedrijf WP Produce en CEO van Tropical Fruit Box maakte ook deel uit van het panel. Haar bedrijf brengt groene avocado's op de markt. "Ze hebben een kortere houdbaarheid dan Hass-avocado’s, maar als je het fruit eenmaal hebt gesneden, oxideert het langzamer. Mensen beginnen dat te weten en geven er daarom de voorkeur aan omdat ze langer meegaan", zei Morales.

Photo: Dr. Steven Sargent 

Avocado's en foodservice
Het rijpen en de juiste behandeling spelen ook een rol bij het aanbieden van avocado's binnen de foodservice. Thomas McQuillan, vice-president Sales bij Baldor Specialty Foods merkte op dat de nieuwste generatie chef-koks zich steeds meer richt op koken met producten van plantaardige oorsprong. "Groenten en fruit in het midden van het bord komt nu veel vaker voor dan vroeger. We hebben nog een lange weg te gaan, maar op deze manier krijgen avocado’s zeker meer ruimte omdat ze een gerecht echt op een unieke manier aankleden", zei McQuillan.

Chef-koks zijn ook geïnteresseerd in het minimaliseren van afval. "Met avocado's kan je de voedselverspilling in de hand houden. Als ze overrijp zijn, kun je ze nog altijd gebruiken voor andere recepten", zei McQuillan. "Maar we hebben ook strategieën nodig om de volle 100% van het voedsel dat in ons land wordt geteeld, te gebruiken. Kan de pit gedehydrateerd, verpulverd en bijvoorbeeld als poeder in een ander recept worden gebruikt? We moeten nieuwsgierig worden en manieren vinden om dit allemaal te gebruiken."

Goed afvalbeheer komt ook voort uit een goed beheerde toeleveringsketen. "Ik zou graag meer variatie in specificaties zien", zei McQuillan. "Dat heeft te maken met maatvoering en onvolkomenheden die in een deel van de schil voorkomen. Je kunt nu eenmaal niet de kwaliteit, smaak en rijpheid beoordelen door gewoon naar het fruit te kijken. Je moet erin snijden om het te zien. We moeten dus vertrouwen op deskundigen om ons fruit in perfecte staat op de markt te brengen en daar zijn we in de loop der jaren al beter in geworden."

Voor meer informatie:
Jaime Kedrowski
Hazel Technologies
+1 (559) 321 2146
jaime@hazeltechnologiesinc.com 
www.hazeltechnologies.com 

Publicatiedatum: