Het appelseizoen 2020/21 is net afgelopen. De afzet kon een volle 10 maanden plaatsvinden dankzij de goede houdbaarheid van de appelen. Na het voorbije seizoen 20.000 ton te hebben afgezet in Europa, zal het Europese clubras Crimson Snow dit jaar opschalen naar 30.000 ton, maar nog meer dan op volume, leggen de appeltelers de klemtoon op kwaliteit en duurzaamheid.
De Europese partners hebben bijna hun ramingen op orde en overal ziet men weer uitstekende kwaliteit. Wat nog het meest opvalt is de voortreffelijke maatvoering, terwijl er dit jaar voor de rest van de appelen in Europa overwegend kleinere maten worden verwacht.
"Het is zo belangrijk voor ons om aantrekkelijke dieprode appelen te plukken met een perfecte interne kwaliteit. De appelen moeten knapperig zijn, zoet en vol aroma", legt Luis Clementi, hoofdtechnicus bij het Italiaanse bedrijf Gebrüder Clementi, uit. "We steken veel energie in het opleiden van onze telers en we delen onze ervaringen met hen. Kortom, we willen dat ze een #HappyGrower worden. We motiveren hen om lang te wachten met oogsten, als het even kan zelfs tot november, omdat fruit dat later in het seizoen wordt geplukt gewoon perfect van de boom komt en direct klaar is om naar het verkooppunt en de consument te worden vervoerd."
"Wij zijn al begonnen met het verzenden van onze eerste appelen naar Esselunga, onze belangrijkste klant in Italië", vertelt Marco Rivoira van het gelijknamige teeltbedrijf. "Esselunga houdt van deze appel vanwege zijn uiterlijk en smaak, goede houdbaarheid en afwezigheid van beurse plekken. Snow, zoals wij de appel graag noemen, is echt een winnaar omdat hij zo ongelooflijk lang bewaard kan worden. De afzet kan zo tot 12 maanden lang doorlopen en daarom is er geen import in het laagseizoen nodig. Crimson Snow is dan ook een duurzaam merk. De meeste appelen worden ook in Italië geteeld en de kilometers die de appelen naar de Italiaanse schappen afleggen zijn dus beperkt."
Klaus Hölzl, hoofdverkoper bij VOG, vertelt: "Voor ons was het het eerste verkoopjaar met een aanzienlijk volume. Maar de toetreding tot de club verliep heel soepel, omdat andere partners in het verleden geweldig werk hebben geleverd en het pad al geplaveid hadden. Nu moeten we het klantennetwerk in Duitsland, Italië en Spanje onderhouden en uitbreiden, maar ook nieuwe markten aanboren. Het plantprogramma van 700 hectare is grotendeels afgewerkt en daarom zal de club in de nabije toekomst nog belangrijker worden. De supermarkten houden van de appelen, de consument is verliefd op Crimson Snow en de positionering is ook heel duidelijk. Dit merk zal iedereen in de toeleveringsketen tevreden stellen."
"De consument staat echt versteld van onze appel", besluit Jürgen Braun. "Bij proeverijen wil meer dan 90% deze appel in het winkelmandje leggen, in heel Europa. Op B2C-niveau intensiveren we onze activiteiten op social media (Instagram, Facebook, Youtube), maar ook in de verkooppunten. We investeren daarbij in een aantal sportevenementen. Zo steunen we in de winter FISIP (Italiaanse Paralympische Wintersportfederatie) terwijl we in de zomer op meer dan 200 tennisclubs actief zijn in het kader van Ferrero's kindertennis-circuit, dat ook stages rolstoeltennis voor kinderen omvat."
Voor meer informatie:
Jürgen Braun
Crimson Snow
+39 (0)471 660 640
info@crimsonsnow-apple.com
www.crimsonsnow-apple.com