Vanaf de tweede week van augustus lijken de bestellingen van druiven te zijn afgenomen. "De daling betreft zowel druiven met pit als de pitloze varianten. Niet alleen op de binnenlandse markt, maar ook en vooral in de andere Europese landen is de consumptie in het slop geraakt. De meest opvallende daling zien we in Duitsland, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Belgiƫ en Nederland. In deze markten daalden de bestellingen met 15-20%, terwijl de Italiaanse oogst met 30% toenam in vergelijking met begin augustus", zegt Donato Fanelli, een fruithandelaar.
"Het is een achteruitgang die eigenlijk typisch is en die we elk jaar weer verwachten, maar die had zich eigenlijk nog nooit voorgedaan bij de door kopers en consumenten zo gewaardeerde pitloze rassen. Meestal neemt in deze periode de aanvoer af, want in augustus, de vakantiemaand bij uitstek, hebben sommige groenten en fruit het altijd wat moeilijker op de markt. Ook druiven horen daar bij. We hebben ook te maken met zeer agressieve concurrentie uit Spanje, dat dit jaar meer hectares heeft voor de teelt van pitloze druiven."
"De huidige situatie op de markt moet ons ertoe aanzetten om beter na te denken over de ontwikkeling van pitloze druiven. Deze rassen lijken in feite te worden aangeboden en behandeld als traditionele druiven, want de marktpositionering is uitsluitend op prijs gebaseerd. Waartoe dient het dan dat we zoveel tijd en middelen investeren in rassen- en procesinnovatie, als de inkomsten toch identiek zijn aan die van traditionele variƫteiten?", vraagt Fanelli zich af.