Bijna 95% van de Zuid-Afrikaanse Clemen Gold is pitloos. Dat is uniek. Daarnaast is de voedingswaarde van de Clemen Gold hoog, ze zijn smakelijk, sappig en hun geur is subtiel. Daarom staat de Clemen Gold bekend als de "koning der mandarijnen".
Het verkoopseizoen van de Clemen Gold is al voor de helft voorbij. Een importeur van Jiangnan Market in Guangzhou vertelde over de verkoopomstandigheden dit seizoen. "De onrust in Zuid-Afrika eerder in het seizoen had geen invloed op het regelmatige aanbod van Clemen Gold. De fruitexport is een van de belangrijke economische pijlers in Zuid-Afrika en wordt door de regering daar op waarde geschat. De havens en de scheepvaart herstelden zich snel na de onrust in juli."
"De verkoopomstandigheden voor Clemen Gold waren niet zo goed als we hadden verwacht. Vorig seizoen verkocht de geïmporteerde Clemen Gold zeer goed. Daarnaast werd de Australische handel in citrus met China dit jaar belemmerd, waardoor het aanbod verminderde en veel importeurs in plaats daarvan overschakelden op Clemen Gold. Wij schatten dat de Chinese import van Clemen Gold is verdrie- of verviervoudigd. Met andere woorden, het aanbod is sterk toegenomen. Daar komt nog bij dat de aanhoudende Covid-19- pandemie de markt belet zich te herstellen, wat de algemene marktvraag naar Clemen Gold beïnvloedde."
"Het grotere aanbod beïnvloedde de prijs van Clemen Gold dit seizoen. De prijs was veel lager dan in dezelfde periode vorig jaar." Het aanbodseizoen van Clemen Gold duurt nog anderhalve maand en volgens deze importeur zijn "de omstandigheden in de laatste fase van het seizoen niet gemakkelijk te voorspellen. Hoe de markt zich zal ontwikkelen, hangt af van de importvoorwaarden van ander fruit en het vermogen om de uitbraak van Covid-19 onder controle te houden."
Clemen Gold is een mandarijnvariëteit die wordt geteeld door het Zuid-Afrikaanse bedrijf Clemen Gold. Deze variëteit heeft een grote commerciële waarde en een groot marktpotentieel. Telers en restaurants over de hele wereld roemen deze mandarijnvariëteit. "De marktschommelingen van dit seizoen vallen nog binnen de normale marges en wij zijn zeer positief over dit merk. We hadden gepland om promotieactiviteiten te organiseren toen het Clemen Gold-seizoen begon, maar door de pandemie hebben we die moeten annuleren. Als een van de importeurs van Clemen Gold hopen we ook de positie van dit merk op de Chinese markt te versterken."