Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Afzet Spaans zomerfruit lijdt onder lage temperaturen op afzetmarkt

"Er zullen misschien de helft minder middellate clementines zijn dit jaar"

Terwijl het citrusseizoen weer voor de deur staat – binnen enkele weken komen de vroegste rassen al op de markt – is er nog steeds een aanzienlijk aanbod van Spaans steenfruit en watermeloenen.

Dit jaar heeft het zomerfruit te lijden gehad onder de lage temperaturen in Europa. Niet alleen zijn er minder hoeveelheden steenfruit geweest door vorstschade, ook de vraag naar zomerfruit is niet naar behoren geweest door de kwakkelzomer. "En de situatie is nog altijd niet verbeterd", zegt César Claramonte, manager van het Spaanse Clasol.

"Onze grootste omzet maken wij in Duitsland. Maar daar heeft het deze zomer 70% van de dagen geregend. We hebben dus minder bestellingen van steenfruit en watermeloen binnengekregen dan gebruikelijk. De watermeloenoogst is min of meer normaal geweest, maar de markt wilde niet mee. Vele watermeloenen zijn op de percelen blijven liggen, omdat ze niet tijdig geoogst konden worden wegens gebrek aan vraag. Bij het steenfruit lag de situatie anders. Daar waren er minder volumes van. De bestellingen waren ook eerder beperkt en dus meer in lijn met de vraag van de supermarkten. Als het weer zomers was geweest in de bestemmingslanden, was er vrijwel zeker een tekort aan product in de schappen geweest", zegt César.

De voorjaarsvorst in Spanje en de rest van Europa zorgde niet alleen voor een mindere oogst van steenfruit, ook de maatvoering werd erdoor beïnvloed.

"Als er voor de opbrengst storende factoren optreden en de bomen dus minder fruit dragen, komt dat uiteindelijk in grotere maten op de markt. Daarom ontbraken de door supermarkten gevraagde kleine maten voor de punnets", legt César uit. "Er was veel fruit van groot kaliber dat goede prijzen heeft gehaald en toch hebben we de punnets gemist, want die zorgen toch nog steeds voor de grootste omzet", benadrukt hij.

"We verwachten veel minder clementines"
Het Spaanse citrus komt over enkele weken weer op de markt en zal geleidelijk de plaats van het zomerfruit innemen. Volgens de manager van het bedrijf dat over eigen percelen beschikt in de provincie Castellón, waar het bijna uitsluitend beschermde mandarijnenrassen teelt, zal citrus helaas in de voetsporen van het steenfruit treden.

"Tijdens de bloeiperiode was het weer allesbehalve ideaal. Bovendien hebben we ook problemen met cotonet. Andere landen hebben het uitzonderlijke gebruik van methylchloorpyrifos en chloorpyrifos toegestaan om de plaag te bestrijden, maar Spanje niet. Heel dit clementinesgebied is ernstig getroffen door de plaag. Beide factoren hebben ervoor gezorgd dat we tot 50% minder clementines verwachten te oogsten, al hangt dat ook wel wat af van het ras en de oogstperiode. Ik denk dat de Clemenules nog het hardst getroffen zullen worden."

"Bij de late mandarijnenrassen zal het allemaal nog wel meevallen, maar de tekorten bij Clemenules zal zijn weerslag hebben op het verdere verloop van het seizoen. Als er minder Clemenules zijn, zullen we immers eerder willen beginnen met Nadorcott. En zelfs als we daar de gebruikelijke hoeveelheden van hebben, zullen we in januari een aantal weken voorliggen op schema. En het is precies dan dat er veel consumptie van mandarijnen is. We zullen dus waarschijnlijk het mandarijnenseizoen veel eerder moeten afronden dan dat we zouden willen", zegt César Claramonte.

Mooie omzetgroei
Ondanks de uitdagingen blijft het familiebedrijf van César Claramonte, de derde generatie aan het hoofd van de onderneming, vasthouden aan de verwachtingen om te blijven groeien. Clasol heeft niet alleen eigen teelt in de Valenciaanse Gemeenschap, maar neemt ook product af van partnertelers in de regio Murcia, waar het begin dit jaar een pand heeft verworven om het fruit te verwerken. Het bedrijf betrekt ook fruit van externe leveranciers uit Murcia en Lleida.

"We hebben altijd een omzet van zo’n € 8 à € 10 miljoen gedraaid en nu zitten we boven de € 30 miljoen. Vanwege de grote hoeveelheden die we verzetten, hebben we geïnvesteerd in een nieuw magazijn en ook onze eigen citrusteelt in Castellón uitgebreid. Ons doel voor dit jaar is om een omzet van € 40 miljoen te bereiken."

Clasol exporteert het fruit naar supermarkten en groothandels in Duitsland, waar het gedurende enkele jaren ook haar hoofdzetel had, maar ook naar Italië, Oostenrijk en Polen. Het bedrijf is nu van plan om het aanbod te diversifiëren met nieuwe fruitsoorten. "Ons perenseizoen is sinds kort weer van start gegaan en loopt vooralsnog goed. We hebben ook een goede start gekend met de afzet van druiven, een product dat nieuw is voor ons."

Voor meer informatie:
César Claramonte
Clasol
+34 634137441
cesar@clasol.com
clasol.com

Publicatiedatum: