Op papier reclame maken, is dat nog wel van deze tijd? Lisan Lesscher onderzocht in het digitale tijdperk het management van online en offline communicatiekanalen en het management van verschillende verkoopkanalen. Zij concludeert dat direct mailing nog steeds een effectief marketinginstrument is, ondanks de digitalisering.
Lesscher toont aan dat direct mailings een significante invloed hebben op klantreacties in digitale kanalen. Dat wijst op een effect van offline op online-communicatie. Daarnaast is het totale effect van direct mailings op verkopen positief.
De onderzoekster stelde ook een positieve synergie vast tussen de direct mailings en display advertising. Lesscher toont aan dat deze instrumenten elkaar versterken en dat hun gezamenlijke effect groter is dan hun individuele effecten opgeteld.
Zij concludeert ook dat multichannel-klanten voor een bedrijf niet altijd waardevoller zijn. Klanten die maar één verkoopkanaal gebruiken blijken meer omzet op te leveren dan multichannel-klanten wanneer deze klanten zeer loyaal zijn, onafhankelijk van welk merk of type product dat ze kopen.
Delen van het proefschrift 'When online meets offline: Research in omni-channel marketing' van Lisan Lesscher zijn te vinden op de website van de Rijksuniversiteit Groningen.
Op donderdag 26 augustus hoopt Lisan Lesscher te promoveren aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Bron: Rijksuniversiteit Groningen
Foto: Andrey Popov | Dreamstime.com