Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Euro Asia Fruit (Poeldijk) op zoek naar Nederlandse telers van Aziatische bladgroenten

"We willen de smaak van het thuisland naar de Aziatische gemeenschap in Europa brengen"

Tholen - Al bijna vijftien jaar is Euro Asia Fruit gevestigd in Madrid. Sinds december vorig jaar is de leverancier van exoten uit Azië en Latijns-Amerika daarnaast met een magazijn actief op ABC Westland in Poeldijk, vanwaar het de Aziatische gemeenschap in Europa voorziet. "We hebben er altijd naar gestreefd om de smaak van het thuisland naar de Aziaten in Europa te brengen en om vers fruit en groenten uit Azië en Latijns-Amerika te leveren voor de Europese markt tegen redelijke prijzen", vertelt Tony Chen.

Klanten van Euro Asia Fruit zijn Aziatische ketens door heel Europa. "Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn onze belangrijkste afzetmarkten, maar we leveren in alle hoeken van Europa", vertelt Tony. "Voorheen werd onze handel al via Nederland geïmporteerd, maar de vraag van onze klanten nam toe en het was moeilijk om de specifieke vragen naar onder meer mix-pallets door derden in te laten vullen. Vandaar dat we deze locatie zijn gestart en zodoende onze klanten van een nog breder assortiment kunnen bedienen."

Momenteel bestaat het productassortiment uit paddenstoelen, tropisch fruit, verse bladgroenten en wortelgroenten. Hiervoor werkt Euro Asia Fruit samen met partners in veel Aziatische en Latijns-Amerikaanse landen, waaronder China, Colombia, Mexico, Vietnam, Thailand, Indonesië, Dominica, Honduras, Zuid-Korea, Japan. "We zijn nog op zoek naar samenwerking met Nederlandse telers van Aziatische bladgroenten om met name in de zomerperiode onze klanten te kunnen blijven bedienen", aldus Tony.

De hardlopers in het assortiment zijn vandaag de dag Chinese nashi-peren, pomelo's, gember en eddoes. Vanuit landen als China, Thailand, Korea en Japan betrekt de importeur gemiddeld zo'n veertig containers. De huidige containerprijzen maken de import er niet eenvoudiger op. "Vandaag de dag betaal je zo 15.000 dollar per container. Daarmee is de prijs verviervoudigd. Daarnaast is het soms al een hele uitdaging om containers te boeken", aldus Tony. Toch is stoppen met de import voor Euro Asia Fruit geen optie. "Als er vraag is, willen we onze klanten blijven bedienen, continuïteit is erg belangrijk voor de markt. Want ook de luchtvracht die we binnenkrijgen vanuit Zuid-Amerika, Vietnam, Thailand en Maleisië is erg prijzig."

De Nederlandse vestiging is volgens de locatiemanager een goede zet geweest. "Het is een bekende locatie in de internationale handel, in de nabijheid van de havens. Ook logistiek gezien is het ideaal. Vanuit Spanje kostte het voorheen drie dagen om de handel in het Verenigd Koninkrijk te krijgen, vanuit hier kunnen we de zelfde dag nog leveren. Wel heeft de Brexit grote impact gehad op de export naar het Verenigd Koninkrijk. Producten uit derde landen worden nu extra belast, vandaar dat sommige Britse klanten nu rechtstreeks gaan importeren."

De coronapandemie heeft volgens Tony vooral positieve effecten gehad op de verkoop van de producten. "Mensen gingen meer thuis koken en werden zich nog meer bewust van het belang van gezond eten. Wij richten ons nadrukkelijk op het hogere segment en willen alleen A-klasse verkopen. Niet voor niets werken we hier met 12 man en wordt elke doos geopend om te zien of de producten aan onze kwaliteitscriteria voldoen. Gek genoeg verkopen we in Nederland vooral onze goedkopere producten goed. Men is hier toch erg prijsbewust. In de zuidelijke landen geeft men makkelijker geld uit aan kwalitatief hoogwaardige producten."

Ons doel is niet om de grootste speler te worden maar één van de beste. We willen het assortiment verder verbreden en op een kwalitatief nog hoger niveau krijgen. Ook zetten we de komende tijd er op in om meer milieuvriendelijke verpakkingen te introduceren door piepschuim en plastic te vervangen door karton. Over het algemeen zien we wel steeds meer vraag naar ons assortiment. Naast de Aziatische doelgroep proberen ook steeds meer autochtone Europeanen onze producten uit. Producten als pomelo's en nashi-peren behoren tegenwoordig standaard tot het basisassortiment van supermarkten."

Voor meer informatie:
Tony Chen
Euro Asia Fruit
ABC Westland 427
2685 DE Poeldijk
+31 (0)6 24 344 225
tony@euroasiafruit.nl 
www.euroasiafruit.nl