Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jordaanse telers boeken succes met Medjoul-dadels

Fruit gedijt goed in de Jordaanvallei. Eén gewas dat aan populariteit wint, is de Medjoul-dadel. Jordaanse telers staan te popelen om de Europese consument kennis te laten maken met de premium dadels die zij te bieden hebben. Om deze telers te helpen internationale markten te betreden, is het CBI in 2018 een vierjarig project gestart. Telers vertellen ons over hun ervaringen met dit project.

Contacten leggen
Jamal AlAdwan, directeur van Jannat Adan Farms Company (JAFCO), vertelt ons meer over het project. "CBI heeft veel gedaan voor de deelnemende bedrijven. Zij organiseerde workshops en hielp ons contact te leggen met afnemers en retailers. Het leggen van de juiste contacten en inzicht in de markt zijn enorm belangrijk."

JAFCO exporteert al dadels naar het VK maar AlAdwan is ook enthousiast over de export naar Europa. "De Europese markt is veeleisend, maar wij zijn overtuigd van de kwaliteit van ons product. We beheren het gehele productieproces en beschikken daarnaast over een geavanceerd irrigatiesysteem en unieke verpakkingen. Gedurende dit project hebben we geleerd hoe we onze unieke 'selling points' het best kunnen communiceren."

Het belang van standaarden
Exporteurs die zich richten op de EU dienen aan bepaalde standaarden te beantwoorden. De eisen zijn streng en dit proces kan behoorlijk wat tijd vergen. Als onderdeel van het project begeleidde het CBI ons bij het certificeringsproces. AbuAyyash Farms heeft van deze steun geprofiteerd. "CBI maakte alles eenvoudiger," aldus Zaid AbuAyyash, hoofd marketing. "CBI haalde deskundigen naar ons bedrijf. Deze hielpen ons met het organiseren van onze werkstromen en steunden ons gedurende het certificeringsproces. Zonder de hulp van het CBI zouden we nog een paar jaar achterlopen. De meeste bedrijven die deelnamen aan het project zijn nu GlobalGAP-gecertificeerd."

Online handel
Jordaanse telers vinden dat het project hen professioneler heeft gemaakt. AbuAyyash: "Onze marketing is stukken beter geworden. De experts van CBI hebben ons geholpen bij het vinden van onze identiteit en hoe we deze kunnen overbrengen." Hij voegt eraan toe dat de pandemie ertoe heeft geleid dat het bedrijf zich sterker is gaan richten op de online handel.

AlAdwan waardeerde de samenwerking met andere bedrijven. "Ik vond het mooi om te zien hoe de mentaliteit onder Jordaanse telers veranderde," vertelt hij. "Veel bedrijven werken hard om beter te worden en daar hebben we allemaal profijt van. Het betekent dat afnemers Jordanië steeds vaker zullen associëren met hoge kwaliteit en innovatie."

Voor meer informatie:  
Fresh Fruit and Vegetables Jordan project
www.cbi.eu/projects/fresh-fruit-vegetables-jordan 

Publicatiedatum: