Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rowan Vickery van Fruitone South Africa:

"De Zuid-Afrikaanse citrussector heeft de afgelopen weken heel wat uitdagingen gekend"

Na de gewelddadige onrust en de daaropvolgende sluiting van de haven van Durban en de koelhuizen, evenals de belangrijkste snelweg, hebben alle belanghebbenden de klok rond gewerkt om weer 100% efficiënt te werken en de achterstand in te halen. Het getuigt van de ondernemingsgeest van de Zuid-Afrikaanse citrussector dat de verstoringen, hoewel onvermijdelijk, tot een minimum beperkt zijn gebleven. Het citrus werd voor de export naar Kaapstad vervoerd en de telers vertraagden of schortten het verpakken op. “Dankzij onze betrokkenheid bij een koelhuisproject in Johannesburg konden wij containers laden en per vrachtwagen naar Kaapstad vervoeren om de congestie te verminderen en onze klanten te blijven bevoorraden,” aldus Rowan Vickery van Fruitone South Africa.

De meest recente uitdaging was de cyberaanval op Transnet, die een impact had op de import en export van containers. Er werd echter een oplossing gevonden en de citrusexport kon doorgaan, zij het trager dan normaal. Op dag 5 na de cyberaanval had Transnet alle systemen hersteld en was alles weer volledig operationeel.

Nu de noordelijke teeltgebieden de piek van het verpakken van de Valencia’s beginnen te bereiken, is het van het grootste belang dat alle belanghebbenden blijven samenwerken om de export weer op gang te krijgen. Aanvankelijk waren er aanwijzingen voor een recordoogst van Valencia's dankzij de ideale weersomstandigheden tijdens de bloesemperiode en de vruchtzetting. Momenteel zijn er aanwijzingen dat de omvang van de Valencia-oogst kleiner zal zijn dan aanvankelijk was geraamd, wat leidt tot een daling van het totale volume. De oogst bedraagt nu 54 miljoen kartons en zal waarschijnlijk nog verder dalen.

“Hoewel er een overvloed aan citrus zal zijn in de groottecategorie 72/88 - perfect voor de meeste markten - verwachten we een groter volume van kleinere groottesorteringen 105/125. Deze maten zijn goed voor sapprogramma's en het zou verstandig zijn voor exporteurs en telers om ervoor te zorgen dat slechts een beperkt volume van deze maten wordt geëxporteerd voor de versmarkt, om een scenario te vermijden dat vergelijkbaar is met 2018, toen de markten later in het seizoen onder druk kwamen te staan. Met de relatief sterke Rand dit jaar is het nog crucialer om het break-even punt juist in te schatten en geen onnodige risico's te nemen.”

“Bij FruitOne werpt onze investering in het leveren van retailprogramma's zijn vruchten af en we blijven onze veeleisende klanten over de hele wereld beleveren. We zijn nu klaar met het verpakken van onze Tango, Navel en Navel Late en gaan verder met Cambria's en de Valencia’s; onze grapefruit en citroenen waren enkele weken geleden al klaar.”

“De Europese markt vraagt momenteel om een enorme flexibiliteit als het gaat om wijzigingen op korte termijn en afstemming van het programma. Aangezien bevoorradingsketens van diverse oorsprongsgebieden logistiek zwaar worden getroffen, vragen de programma's om alternatieve oplossingen en extra aandacht,” zegt Jürgen Müller van Fruitone Europe.

Iets soortgelijks wordt momenteel vastgesteld in het consumentengedrag; coronabeperkingen veranderen nog steeds de voorkeuren en behoeften van de consument. Een van de nieuwe parameters sinds de versoepeling van de Covid-beperkingen zijn de nieuwe vakantiealternatieven: bijvoorbeeld ontdekkingsreizen in eigen land, caravan- en bootverhuur of gewoon vakanties op maat. Door al deze combinaties is de planning van de retail en de horeca naar een nieuw niveau getild.

De wachtrijen voor reserveringen in sommige restaurants in de stad hebben extra geduld gevergd, wat betekent dat de consumptie van vers citroen/sinaasappelsap gestaag toeneemt. De afzetkanalen en verkooppunten diversifiëren opmerkelijk: een zomer geleden waren supermarkten de belangrijkste afzetmarkt voor verse citrus, nu heropenen kleinere winkels en ook de horeca herstelt zich, in sommige gevallen met een opmerkelijke opleving. Daarnaast is er steeds meer vraag naar festivals en evenementen op kleine en middelgrote schaal met een stijgende consumptie van citrussap. En nieuwe onlinehandelaars en bezorgdiensten breiden hun marktaandeel opvallend snel uit op het niveau van de stadsdistributie.

Consumenten vragen om toegevoegde waarde en diversiteit; de hoge waardering voor smaak en de gemakkelijk te schillen pitloze mandarijnen heeft de verkoop van Tango mandarijnen gestimuleerd, niet alleen op de klassieke Noord-Europese markt, maar ook in de mediterrane landen, waardoor de handel een interessante impuls heeft gekregen. Het tegenovergestelde gebeurt met sommige vroege zachte citrusrassen die later in het seizoen in Europa aankomen, met name de kleinere maten vinden niet voldoende afzet.

“Eén ding is zeker, een duidelijke logistieke oplossing en een gevoel voor het correct identificeren van zich ontwikkelende trends zullen strategische factoren blijven,” concludeert Jürgen Müller.

Voor meer informatie:
Andres Ribas van Oosterom
Fruitone Europe
Bahialaan 100
Rotterdam, NL
+31 107 630 330
andres@fruitone-europe.com  
www.fruitone-europe.com  

Fruitone South Africa
Cornelius de Villiers
3rd Floor, Cotillion Place
22 Techno Drive, Techno Park
Stellenbosch 7600, RSA
+27 21 883 3447
Cornelius@FruitOne.com  
www.fruitone.com  

Publicatiedatum: