Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
30,98 miljoen orders in het tweede kwartaal

HelloFresh boekt 1,56 miljard euro omzet in tweede kwartaal 2021

HelloFresh had in het tweede kwartaal van 2021 7,7 miljoen klanten (K2 2020: 4,2 miljoen). Het aantal orders van de groep lag, ondanks de versoepeling van de coronamaatregelen, ver boven het niveau van vóór de pandemie, met 30,98 miljoen orders tijdens het kwartaal (+71,2% jaar op jaar, K2 2020: 18,10 miljoen).

De omzet voor het tweede kwartaal van 2021 van HelloFresh was een kwartaalrecord van 1,56 miljard euro (+66,5% jaar op jaar bij constante wisselkoersen, K2 2020: 972,1 miljoen euro). De aangepaste EBITDA kwam uit op 157,8 miljoen euro (+2,7% jaar op jaar, K2 2020: 153,6 miljoen euro), wat overeenkomt met een EBITDA-marge van 10,1%.

“Het tweede kwartaal van 2021 was heel geslaagd voor HelloFresh. We hebben in beide segmenten (het Amerikaanse en internationale segment) een belangrijke groei geboekt. Dit ondanks de vergelijking met vorig jaar, aangezien het tweede kwartaal van 2020 waarschijnlijk de piek van de lockdownperiode was", zegt Dominik Richter, medeoprichter en CEO van HelloFresh. "In het tweede kwartaal van 2021 hebben we opnieuw een sterke vooruitgang geboekt in de verhoging van onze productiecapaciteit en infrastructuur wereldwijd, terwijl we met Noorwegen een nieuwe markt hebben betreden, Green Chef als extra merk hebben geïntroduceerd op de Britse markt en ons aanbod in de VS hebben uitgebreid met de lancering van de HelloFresh Markt vol premium producten. We leggen de basis om ons omzetdoel voor de middellange termijn van 10 miljard euro te behalen en de toonaangevende wereldwijde speler van ‘food solutions’ te worden", gaat hij verder.

Uitbreiding van productiecapaciteit en totale bereikbare markt ondersteunen verdere groei
De plannen van HelloFresh om de productiecapaciteit te verhogen, liggen goed op schema met de opening van twee nieuwe distributiecentra in Texas en Canada in het tweede kwartaal van 2021. Daarnaast openen in de loop van 2021 en 2022 nog eens drie distributiecentra in de VS, Australië en Duitsland. Verdere investeringen worden gedaan in het creëren van nog meer productiecapaciteit in beide segmenten. 

De uitbreiding van de totale bereikbare markt is in volle gang. Zo lanceerde het merk Green Chef onlangs in het Verenigd Koninkrijk en startte HelloFresh in de derde markt in Scandinavië (na Zweden en Denemarken): Noorwegen. Ook heeft HelloFresh in juli een overeenkomst gesloten om de Australische producent van kant-en-klare maaltijden Youfoodz over te nemen, waarmee het zijn capaciteit op het vlak van kant-en-klare maaltijden verder uitbreidt, na eerder de overname van Factor in de VS eind 2020. Met de introductie van de HelloFresh Markt in de VS en het geslaagde verbeterde en uitgebreide assortiment van de HelloFresh Markt in de Benelux, weet het bedrijf de gemiddelde waarde per order te verhogen en besteden klanten een groter deel van hun boodschappenbudget bij HelloFresh.

Pauwel Wiertsema, CEO HelloFresh Benelux voegt toe: "Omdat meer mensen dan ooit tevoren de voordelen van ons aanbod ten opzichte van traditioneel boodschappen doen hebben ervaren, willen we deze klanten een ervaring bieden die bij hun behoeften past. Bijvoorbeeld door naast de maaltijdbox een breed assortiment aan premium producten aan te bieden. Ik ben erg trots dat Nederland pionierde met de HelloFresh Markt. Op basis van de resultaten en het succes wordt het aanbod in de rest van 2021 verder uitgebreid naar ruim 500 producten, onder andere met een forse uitbreiding in de ontbijt-, borrel- en ‘ready to eat’ categorie met bijvoorbeeld verse sappen, koffie, thee en sushi."

Bijgewerkte vooruitzichten voor het volledige jaar 2021
Op basis van de sterke groeiprestaties van het bedrijf tot nu toe, veroorzaakt door een sterke klantengroei en aanhoudend hoge order volumes, heeft de raad van bestuur besloten om de vooruitzichten voor de omzetgroei van het bedrijf voor 2021 voor de HelloFresh Group voor het hele jaar 2021 te verhogen op basis van constante wisselkoersen van eerder tussen 35% en 45% tot nu tussen 45% en 55%. Op basis van de huidige wisselkoersen zou dit zich vertalen in een in euro gerapporteerde omzetgroei van ca. drie tot vier procentpunten lager dan de omzetgroei bij constante wisselkoersen.

Gezien de sterker dan aanvankelijk verwachte groei in 2021 en om goed voorbereid te zijn op 2022 en daarna, versnelt het bedrijf de toename van zijn productiecapaciteit en plant daarom hoger dan aanvankelijk verwachte productiekosten in 2021. Dit komt met name door de aanvankelijk lagere productiviteit en het nog niet volledig benutten van de nieuwe productielocaties. Bovendien versnelt het bedrijf de groei van belangrijke functies, met name van zijn technologie- en datateams; deze voortdurende investering in de infrastructuur en het platform van HelloFresh is een belangrijk onderdeel om de groeiambitie op middellange termijn te realiseren. Als gevolg hiervan verwacht het bedrijf nu voor het hele jaar 2021 een gecorrigeerde EBITDA-marge voor de HelloFresh Group tussen 8,25% en 10,25% vergeleken met voorheen tussen 10% en 12%.

Bron: HelloFresh

Publicatiedatum: