Een nieuw kwaliteitsmerk voor Medjool Bonbon telers

Binnenkort begint de pluktijd voor de Medjool Bonbon. De Medjool Bonbon is een Medjool dadel die selectief onmiddellijk nadat hij rijp is geworden met de hand wordt geplukt voordat hij aan de boom begint te drogen. Daardoor is het zeer sappig fruit. De teelt-, pluk- en verzorgingskosten van dit fruit ligt aanzienlijk hoger dan die van de klassiek gedroogde Medjool, zodat aanzienlijk meer middelen nodig zijn.

Bovendien is het fruit zeer gevoelig voor temperatuurschommelingen en moet zij constant onder optimale omstandigheden (ongeveer -20℃) worden bewaard tot zij wordt geconsumeerd. Ten slotte is de doelmarkt van dit product beperkt tot afzetsystemen die in staat zijn deze strikte voorwaarden in de hele bevoorradingsketen te handhaven.

Tot voor kort waren er geen uniforme maatregelen voor de standaardisering van de kwaliteit van de Bonbon Medjool dadels, wat tot grote verschillen in de kwaliteit van de dadels op de markt heeft geleid.

In november 2020 kwamen eenentwintig Medjool Bonbon-telers in Israël (die het grootste deel van de wereldteelt vertegenwoordigen) samen met de belangrijkste internationale exporteurs om een uniform kwaliteitsmerk voor de Medjool Bonbon te creëren, teneinde een hoogwaardig premiumproduct te garanderen.

Het kwaliteitsmerk bestaat uit strikte parameters voor de teelt, de pluk, de verpakking, de opslag en de levering van de Medjool Bonbon en wordt door alle betrokken partijen (van teeltbedrijf tot tafel) nageleefd. Met ingang van dit komende oogstseizoen van 2021 zal het keurmerk te vinden zijn op de verpakkingen van de volgende bedrijven: Hadiklaim, Galilee Export, David Hai en Agrifood. 

Yossi Kfir, vertegenwoordiger van de telersvereniging: "Het is belangrijk voor ons, als telers, dat onze klanten en consumenten over de hele wereld zullen genieten van ons heerlijke en uitstekende product, net zoals wij dat doen wanneer we de dadel rechtstreeks van de boom plukken." 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven