Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Farid Edrisian over de oogstmonitoring in de fruitteelt:

"We maken een verschil"

"De oogstraming speelt een belangrijke rol in de fruitteelt. We zijn bij toeval op dit probleem gestuit en werken eraan om steeds meer fruitsoorten te betrekken." Hoewel CEO Farid Edrisian oorspronkelijk niet uit de fruitbranche, maar uit de innovatie- en techbranche komt, is hij ervan overtuigd een product voor een algemeen bekend probleem in de appelteelt gevonden te hebben.

Ontwikkeling en klantenfeedback
"We zijn in staat om een verschil te maken bij de oogstcontrole c.q. -raming en hebben daarvoor een oplossing ontwikkeld die de fruittelers ondersteunt", aldus Farid (op foto rechts). "De ontwikkeling van het eerste prototype heeft circa zes maanden geduurd. Daar waren zeven personen bij betrokken, waarvan vier ontwikkelaars. De klantenfeedback was tot nu toe ronduit positief. Het thema is gewoon bijzonder interessant. We ontdekken doorlopend verdere elementen binnen en rondom de teelt die met behulp van digitale oogstcontrole verbeterd kunnen worden. We kunnen bijvoorbeeld een duurzamere werkwijze garanderen en ook de opslag en verpakking efficiënter vormgeven," zegt Farid. "Bestaande oplossingen zoals bijvoorbeeld de gebruikelijke oogstraming door handmatige telling is veel te tijds- en kostenintensief. Industriële oplossingen, die gebruikmaken van de inzet van hightech camera's op tractors, zijn bovendien zowel extreem duur en kennen tegelijkertijd ook diverse beperkingen."

Internationale aandacht
Pixofarm begon het werk in Oostenrijk en was al snel ook in Frankrijk en Polen vertegenwoordigd. "Logischerwijze hebben we in het begin veel contacten gezocht en naar veel plekken gebeld. Buiten Europa stuitten we tijdens de eerste aanloop op spraakhindernissen, waarbij we gelukkig veel telers ook via bestaande contacten konden bereiken. De circa honderd bedrijven waarmee we contact onderhouden delen we daarbij in de twee jaarlijkse seizoenen van het noordelijk en zuidelijk halfrond in."

Samenwerking met UPL
"Het contact met UPL hebben we op een beurs aangeknoopt. Bij dit project was het belangrijk voor ons om vooral ook een strategische partner in plaats van slechts een financiële partner te vinden. In UPL hebben we in ieder geval de juiste partner gevonden. Ondanks de nieuwe samenwerking met een multinational zullen de klanten op dezelfde manier beleverd worden als voorheen," aldus Farid. "De ondersteuning door UPL is ook van voordeel vanwege haar distributiekanalen. Ze helpen ons met verschillende telers en vennootschappen in contact te komen die we tot nu toe nauwelijks konden bereiken. Maar ook in de productontwikkeling ontstaan in samenwerking met UPL continue nieuwe synergieën, vooral ook wat betreft het thema duurzaamheid."

In de toekomst wil Pixofarm ook andere fruitsoorten, zoals bijvoorbeeld citrus en peren, in het systeem implementeren en de distributie met behulp van UPL in vele landen uitbreiden.

Voor meer informatie:
Pixofarm GmbH 
Donau-City-Straße 6/2.OG/1
1220 Wenen, Oostenrijk
office@pixofarm.com 
pixofarm.com

Publicatiedatum: