Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alfonso Tarazona, voorzitter van ACEC:

“Gebrek aan planning en professionalisering in de Spaanse uiensector”

De Spaanse ui heeft het dit jaar niet gemakkelijk op de markt. De vraag is beperkt en de pandemie, waarvan het einde nog steeds niet in zicht is, lijkt de structurele problemen van de sector op het gebied van productieplanning en afzet alleen maar te verergeren.

"Het teeltareaal mag dit jaar dan wel licht zijn afgenomen, de gemiddelde opbrengsten waren vrij hoog", zegt Alfonso Tarazona, voorzitter van de Spaanse Vereniging van Uientelers en -exporteurs (ACEC). “En op de markt valt de vraag echt tegen. Er zijn verschillende factoren aan te duiden, maar de belangrijkste zijn wel de neveneffecten van de coronacrisis. Het toerisme en de horeca floreren niet zoals weleer en dat laat zich gevoelen in de consumptie. De markt is al maanden redelijk traag en de voorraden stapelen zich op”.

In sommige Spaanse media wordt met de vinger gewezen naar de import van uien uit derde landen als oorzaak van de ineenstorting van de prijzen, maar Alfonso Tarazona doet dat af als verkeerde informatie met negatieve gevolgen voor de hele waardeketen.

"Elk jaar is er in de maanden maart en april import van enkele specifieke soorten uien die we hier in Spanje niet telen. Praten over massale import is dan ook niet juist. Bovendien gaat het altijd om geprogrammeerde import met hogere kosten en grotere risico’s op logistiek vlak. Van dit soort valse informatie wordt de teler niet beter, want de consument kan bijvoorbeeld als protest stoppen met het kopen van uien”.

Volgens de voorzitter van ACEC toont de huidige situatie waarin de Spaanse ui zich bevindt duidelijk aan dat er nog steeds een gebrek is aan planning en professionalisering in de sector. "Er worden nog steeds uien geplant met weinig afzetmogelijkheden, louter uit gewoonte. Als sector moeten we analyseren wat de consument op de verschillende momenten van het seizoen vraagt. Zo kunnen we voorkomen dat de uien zich in de magazijnen opstapelen. En het is niet de eerste keer dat dit gebeurt”.

"Vanwege de pandemie ziet het er niet naar uit dat de situatie op korte termijn gaat verbeteren. Daarnaast wijst alles erop dat de andere Europese teeltlanden, zoals Nederland, een goede uienoogst verwachten”, besluit Alfonso Tarazona.


Voor meer informatie:
ACEC
C/ Hernán Cortés nº 4
46004 Valencia (Spanje)
Tel: +34 963517409
acec@acec.info

Publicatiedatum: