Verbod op groenten en fruit met sticker

Frans wetsvoorstel bedreigt export Amerikaanse groenten en fruit

Het Franse verbod op de verkoop van gestickerde groenten en fruit bedreigt de export van Amerikaanse zoete aardappelen (waarvan de jaaromzet zo'n €17 mln bedraagt) en grapefruit (€6,8 mln). Het verbod op stickers zal op 1 januari 2022 ingaan. De meeste Amerikaanse grapefruit en een deel van de Amerikaanse zoete aardappelen is van een sticker voorzien omwille van de traceerbaarheid of voor marketingdoeleinden. Franse groente- en fruittelers en -importeurs zullen daarnaast te maken krijgen met een verbod op plastic verpakkingen. 

In februari 2020 werd in het Franse parlement een wet tegen afval en ter bevordering van een circulaire economie aangenomen. De wet is bedoeld om het Franse productie- en consumptiemodel te veranderen om afval te beperken, de biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen te beschermen en klimaatverandering tegen te gaan. 

De wet heeft vijf hoofddoelstellingen: 

  • Het uitbannen van wegwerpplastic
  • Betere informatieverstrekking aan consumenten
  • Het verminderen van afvalstromen en bevorderen van recycling
  • Bedrijven verbieden producten te ontwikkelen die zijn voorzien van een ingebedde houdbaarheidsdatum, ook wel bekend als geprogrammeerde veroudering.  
  • Verbeteren van productiemethodes

Artikel 80 verbiedt het gebruik van niet-composteerbare stickers op groenten en fruit die in Frankrijk worden verkocht. Het verbod wordt op 1 januari 2022 van kracht. Het verbod op plastic AGF-verpakkingen werd later aan het wetsvoorstel toegevoegd. Volgens bepaalde bronnen is dit een compromis voor een soortgelijk verbod op plastic zuivelverpakkingen, nadat grote Franse zuivelproducenten een lobby startten tegen een dergelijke ban. 

Vanwege de Covid-19-pandemie kwam het wetsvoorstel pas eind 2020 onder de aandacht van de Franse AGF-sector.

Verbod op niet-composteerbare stickers
Artikel 77 van de wet staat in het teken van een circulaire economie en verbiedt het gebruik van niet-composteerbare stickers op in Frankrijk verkochte groenten en fruit. Stickers worden op grote schaal toegepast, zowel in de binnen- als buitenlandse groente- en fruitsector. Ze zijn bedoeld om premium producten te onderscheiden, branding en om de aankoop via een PLU-code mogelijk te maken.  

 

Klik hier voor het volledige rapport.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven