Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verschuiving van etnische markten naar mainstream supermarkt voor Medjoul dadels

Sinds het begin van de Covid-19 pandemie heeft Tal Dagul, die Medjoul dadels uit Israël exporteert onder het merk "Star Dates", een verschuiving gezien in de afzet van dit product. "Niet noodzakelijkerwijs door de hoeveelheid afzet, maar wel door waar ze verkocht worden en aan wie. We hebben een grotere vraag naar Medjoul dadels in Europa gezien, met een verschuiving naar het gezondheidsbewustzijn en sportliefhebbers, in plaats van de open en etnische markten, waar tot voor kort traditioneel de meeste aandacht naar uitging."

"In Duitsland bijvoorbeeld zijn de supermarktketens, die in de Covid-periode snel zijn veranderd en zich aan de nieuwe situatie hebben aangepast, de grootste markt, voor zover wij kunnen nagaan. Wij geloven dat de mensen er de voorkeur aan geven verzegelde en kleinere producten te kopen, die het minste menselijke contact hebben gehad, of zelfs helemaal niet zijn aangeraakt, en dat tegen betaalbare prijzen."

Daarom zien we dat steeds meer verpakkingen aan supermarkten worden afgezet en zelfs nieuwe supermarktketens die voorheen niet met Medjoul dadels werkten tonen nu belangstelling voor dit 'nieuwe' product. Dit patroon doet zich niet alleen in Duitsland voor, maar ook in Nederland, Frankrijk en Spanje."

Tal denkt dat dit vooral te wijten is aan de pandemie en de plaatselijke lockdowns, waardoor veel van de reguliere afzetkanalen, zoals de openluchtmarkten, zijn gesloten en consumenten gedwongen zijn hun boodschappen te verleggen naar hun plaatselijke supermarkten. "We zagen dit patroon voor het eerst hier in Israël, waar supermarkten een van de weinige plaatsen waren die open mochten blijven, omdat mensen toch voeding moesten kopen. Dat is een andere reden waarom we besloten ons te richten op retailpakketten elders en  voornamelijk in Europa. Het gedrag van de Israëlische markt is voor ons bij Agrifood een testcase geweest om te bestuderen hoe het op grotere schaal in Europa zou werken en heeft ons ook geholpen om de vraag van de supermarkten in de toekomst te voorspellen."

In het komende seizoen blijft Israël de grootste wereldteler van Medjoul dadels en het blijft groeien, met een toename van ongeveer 10% per jaar, omdat nieuwe bomen hun teeltstadium ingaan.

"De oogst zal dit jaar naar verwachting vroeger beginnen, rond eind augustus-begin september, dankzij het optimale weer, vergeleken met vorig jaar, dat een kleine vertraging van 2 tot 3 weken opliep. Bovendien is het fruit aan de bomen groot en lijkt het tot nu toe van uitstekende kwaliteit te zijn. Desondanks voorspellen we dat we vroeg op de Europese markt zullen zijn, maar dit kan nog veranderen afhankelijk van het klimaat."

"De laatste jaren hebben veel Israëli's de voordelen en het potentieel ingezien van het telen en aanbieden van Medjoul dadels, zoals in Marokko, Egypte en Jordanië is gebeurd. Steeds meer telers hebben hun gewassen veranderd in Medjoul en jongeren die het platteland verlieten om te studeren keren nu terug om een gezin te stichten in de buurt van de teeltbedrijven en hun eigen Medjoul-bomen te planten, waarbij de natuurlijke groei van de veteranenbedrijven de gestage toename van de teelt heeft veranderd, die volgens onze voorspellingen nog minstens vijf jaar zal aanhouden, Het is echter heel moeilijk te voorzien wat er tussen nu en dan in de wereld zou kunnen gebeuren, in vele opzichten. Voorlopig groeit het gestaag."

"Aan de andere kant zou de concurrentie deze trend kunnen beïnvloeden, bovendien zijn de wereldwijde kosten van transport en verpakkingsmaterialen met 15%-20% gestegen en met de wisselkoers in aanmerking genomen maken onze zaken als Israëlische exporteurs en telers moeilijker, aangezien de winst nu al enige tijd van jaar tot jaar daalt."

De belangrijkste afzetmarkt voor Agrifood en de meeste Israëlische producten is nog steeds West-Europa en hoewel we veel middelen en inspanningen investeren om dit fruit wereldwijd te promoten zijn er helaas nog steeds markten die niet bekend zijn met dit prachtige smakelijke fruit en de gezonde voordelen ervan.

Dit werd erkend door de Israëlische Raad voor planten en de Raad voor Dadels, die aanzienlijke investeringen doen in promotie omdat er wereldwijd nog een groot potentieel is voor dit fruit.

Israël verkoopt Medjoul al bijna 40 jaar in Europa zonder nieuwe markten aan te boren zoals Oost-Europa, Azië, de VS of Zuid-Amerika. "De gemeenschappelijke conclusie is dat wij als sector de handen ineen moeten slaan en inspanningen moeten leveren om nieuwe markten voor Medjoul dadels te openen. Als we ons vooral richten op de Europese markt zonder dat de consumptie van dit fruit drastisch verandert, zou de markt wel eens uit zijn jasje kunnen groeien."

"Agrifood zal zich blijven richten op retailverpakkingen, omdat we in deze markt een toekomst zien met een groot potentieel, zeker nadat we met z'n allen hebben leren samenleven met Covid."

Voor meer informatie:
Tal Dagul
Agrifood
+972 50 4388866
Tald@agrifood.co.il 
https://www.agrifood-marketi

Publicatiedatum: