Als een belangrijke speler binnen de groenten- en fruitsector in de Loire-vallei, bevindt FRUIDIS, gevestigd in Loire-Atlantique, zich momenteel midden in het ratatouille-groentenseizoen. De paprika-, aubergine- en tomatenteelt is zwaar getroffen door bladluisaanvallen, maar het seizoen verloopt toch redelijk voorspoedig. “Het seizoen is op 1 mei van start gegaan met de komst van alle grote spelers op de markt. De markt begint zich net een beetje te stabiliseren en het seizoen eindigt in oktober. Daarna gaan we weer verder met onze Spaanse importgroenten, maar met kleine partijen, omdat velen stoppen zodra de Spaanse producten weer terug op de markt zijn,” legt Simon Plantive uit.
Forse prijsdaling door het weer
Met 50% van de klanten in de horeca, zijn de maanden juli/augustus vrij rustig voor Fruidis. “Voor onze supermarktklanten die de andere helft van onze klanten vertegenwoordigen, proberen we zoveel mogelijk lokale teelt te promoten.” En hoewel het groenteseizoen van ratatouille over het algemeen goed verloopt, zou het beter verlopen als het weer wat beter was. "Begin juli was er door het slechte weer sprake van een forse prijsdaling en een daling van de vraag bij een stabiel aanbod. De prijzen zouden de komende dagen echter weer moeten gaan stijgen of op zijn minst een behoorlijke winstgevende stabiliteit voor de telers moeten bereiken met de terugkeer van goed weer."
Geribbelde tomaten/Foto aangeleverd door Fruidis
Op weg naar 100% karton
Om te kunnen voldoen aan de regels van de Agec-wet die op 1 januari 2022 van kracht wordt, moedigt Fruidis de telers aan om 100% kartonnen lijnen zonder plastic op te zetten. "Dit is ingewikkeld om te realiseren vanwege de plastic bakken die nog steeds in de opslagruimten te vinden zijn, maar we proberen de weg naar 100% vrij te maken, zodat we niet op het laatste moment door alle regels overrompeld worden."
Op weg naar meer biologische bulkverpakkingen
Al bijna twee jaar maken we het ontstaan van biologische bulkpaden in supermarkten mee. “We hopen dat deze trend de komende jaren doorzet. Op dit moment hebben kleine en middelgrote supermarkten nog moeite om een duidelijk onderscheid te maken tussen biologische en conventionele producten in het schap, dus dat moet nog veranderen.”
Over Fruidis
Gekoppeld aan het Le Saint-netwerk, dat een dertigtal bedrijven telt, heeft Fruidis binnen het groenten- en fruitaanbod 3 categorieën: traditioneel (1e, 4e en 5e assortiment), gelabeld (BGA, BOB, AOC) en biologisch. Met een afzetgebied in de Franse departementen Loire-Atlantique en Maine-et-Loire promoot het bedrijf het werk van de telers met een lokaal, nationaal en geïmporteerd aanbod.
Voor meer informatie:
FRUIDIS
12 rue des entrepreneurs
44220 Couëron
02 40 47 17 74
https://www.reseau-le-saint.com/fruidis/