Logistiek is altijd al heel belangrijk voor de AGF-keten, maar in de afgelopen 18 maanden is het een grote uitdaging geworden en een kritieke factor voor importeurs en exporteurs. Zij hebben niet alleen te maken gekregen met nieuwe ingewikkelde regelgeving en papierwerk sinds de Brexit, ook moesten ze de keten draaiende houden tijdens een wereldwijde pandemie.
Gautier Descamps, Commercieel Directeur bij logistiek-, transport- en distributiebedrijf Conhexa zei dat het bedrijf de vraag naar hun diensten sinds de Brexit sterk heeft zien toenemen. "We hebben nieuwe diensten moeten ontwikkelen om klanten tegemoet te komen en hen te helpen de bevoorrading van hun klanten op peil te houden. We zijn goed gepositioneerd in Duinkerken met een opslagruimte van 28.000 m2 voor verse en droge producten en een magazijn met een capaciteit voor 21.000 pallets met bevroren goederen. We hebben onlangs nog eens 5000m2 opslagruimte voor droge en verse producten bijgebouwd. We hebben ook nog een andere vestiging tussen Duinkerken en Lille met opslagruimte voor 11.000 pallets met diepvriesproducten."
50% van Conhexa's handel bestaat uit verse producten, de producten kunnen van de schepen worden gelost en rechtstreeks naar de opslagplaats worden gebracht, het bedrijf biedt ook een volledige inklaringsdienst aan, plus een volledige kwaliteitscontrole uitgevoerd door hun team van inspecteurs.
"Wij zagen de behoefte aan extra opslagruimte in de eerste plaats omdat de benodigde ruimte sterk afhankelijk is van de rederijen, want als zij nieuwe bestemmingen toevoegen, kan dat een enorme impact hebben op de behoeften. Als een rederij bijvoorbeeld besluit om van route te veranderen of extra stops te maken in landen als Costa Rica of Colombia, dan kan dat een grote toename betekenen van verse producten zoals bananen of avocado's. Ten tweede moesten klanten in de aanloop naar de Brexit en tijdens de pandemie voorraden aanleggen."
In oktober voert het Verenigd Koninkrijk douanecontroles in op alle goederen die uit Europa komen. Gautier zegt dat ze hier goed op zijn voorbereid: "Het laatste wat wij en onze klanten willen is dat een vrachtwagen aan de grens strandt omdat het papierwerk niet in orde is. Onze locatie werkt heel goed voor exporteurs naar het Verenigd Koninkrijk, de goederen kunnen vanuit heel Europa naar onze magazijnen worden gebracht en dan organiseren wij het vervoer naar het Verenigd Koninkrijk, wat betekent dat de vrachtwagens in Europa kunnen blijven. We werken ook voor Britse importeurs die van Duinkerken naar het Verenigd Koninkrijk en terug gaan.
Gautier zegt dat ze tijdens de pandemie voorbereid waren, of gewoon geluk hadden dat ze hun verplichtingen en diensten aan de klanten konden vervullen. "We hebben een goede opzet, we hebben wel wat veranderingen moeten doorvoeren en nieuwe procedures moeten invoeren om het aantal mensen dat in de containers werkte en dergelijke te beperken, maar we zijn doorgegaan. We zijn een klein bedrijf en hebben zeer goede relaties met onze klanten. In maart 2020 wist niemand wat er zou gaan gebeuren en hoe sterk de vraag naar opslagruimte zou toenemen, we vreesden dat we misschien niet genoeg ruimte zouden hebben om alles voor onze klanten op te slaan. We waren er erg trots op dat we alle orders van onze klanten hebben kunnen vervullen."
"Wij zijn een familiebedrijf en dat maakt ons zeer wendbaar, als we een kwestie of een probleem hebben, bespreken we dat bij een kop koffie... de deur staat altijd open. Ons personeel bestaat uit mensen met een lange staat van dienst, die het vak kennen. Ons doel is om een referentiepunt te zijn in de sector."
Voor meer informatie:
Gautier Descamps
Conhexa
Tel: +33 (0) 328 438 438
g.descamps@conhexa.com
www.conhexa.com